Hemtjänstens elbilar ställdes åt sidan i snökaoset

Hemtjänstpersonal i Våxtorp tog sina egna bilar när laddningen på kommunens elbilar inte fungerade under snöovädret. Kommunens fordonsansvarige menar dock att det inte är bilarnas kapacitet som är problemet.

ANNONS
LocationVåxtorp||

Snöovädret i förra veckan gav besvärliga dygn för hemtjänsten. Inte bara väglaget ställde till det. Från Våxtorp kom rapporter om att elbilarna inte fungerade som de skulle.

– Det har varit svårt att få dem att ta laddning. Om det berodde på laddstolparna eller själva bilarna kan jag inte säga, men det har snöat in där laddsladden ska sitta på bilen, säger Anette Kruthammar som är planerare på hemtjänsten i Våxtorp.

Anette Kruthammar, planerare på hemtjänsten i Våxtorp, skrapar frosten av en Nissan Leaf. Bilden togs i förra veckan, om allt nu fungerar som det ska kommer elbilarna att stå värmda och upptinade redan på morgnarna framöver.
Anette Kruthammar, planerare på hemtjänsten i Våxtorp, skrapar frosten av en Nissan Leaf. Bilden togs i förra veckan, om allt nu fungerar som det ska kommer elbilarna att stå värmda och upptinade redan på morgnarna framöver. Bild: Jerry Carlsson

Några i personalen tog i stället sina egna bilar för att klara arbetsuppgifterna, vilket Sveriges Radio var först att berätta om.

– Vi har en fantastiskt bra personal, säger Anette Kruthammar om initiativet.

ANNONS

Snö i ladduttaget

Men varför blev det problem att bedriva hemtjänst med elbilar i kylan? Bengt Tuvesson, kommunens transport- och fordonschef, tror inte att det inte har med bilarnas räckvidd eller batterikapacitet att göra.

Han menar att det uppstått strul med laddningen.

– Jag kan tänka mig två orsaker. Vi använder nyckeltaggar för laddstolparna och det har varit problem med dem tidigare. Eller också har det varit snö i laddningsuttagen så att kabeln helt enkelt inte gått i, säger han.

Förvisso tappar elbilars batterier i kapacitet när det är kallt. Men de Nissan Leaf som används borde räcka till ändå. Även de med mindre batterier ska fulladdade klara minst 20 mil vintertid.

– I Våxtorp-Ränneslöv finns sex bilar av årsmodell 2021. Våra ”sämsta” har 40 kilowattimmars batterier och de senaste har 62 kilowattimmar, säger Bengt Tuvesson.

Programmerad värmning

Snön är huvudhypotesen för att det inte fungerat bra. I Våxtorp finns inget tak över hemtjänstens parkering.

– Det var jättemycket snö på dem. I fredags tog vi in dem och tvättade dem rena. Vi har också programmerat värmningen, så att både bilarna och batterierna är uppvärmda – då ökar också bilens räckvidd – klockan sju på morgonen. Förutsatt att bilen sitter kopplad i laddstolpen, säger Bengt Tuvesson.

ANNONS

Han menar att det krävs viss tillvänjning vid elbilar innan allt blir lika självklart som att hoppa in i bilen och vrida på nyckeln.

– Med lite planering ska det kunna bli bra. Sedan kan man förstås tycka att ladduttaget kunde varit bättre och mer väderskyddat. Snön flyger in där och jag förstår den problematiken.

El inte enda lösningen

Laholms kommun har föresatt sig att ha en helt fossilfri fordonsflotta 2030. Åtta procent av bilparken byts per år för att nå det målet. Elbilar kommer att vara en viktig del, men för att minska sårbarheten behövs också andra lösningar, menar Bengt Tuvesson.

– Vi har en enda station för biogas i kommunen. Man kan inte bara förlita sig på det, utan det måste finnas flera fossilfria bränsleslag att köra på. Tillgången på HVO (förnybar diesel) också bli problematisk.

Vätgas?

– Bränsleceller är förstås intressant. Men om vi skulle köpa en vätgasbil hade den kostat en hel del pengar. Det är bra om kommuner och stat går i bräschen, men det kostar i slutändan alltid skattepengar, säger Bengt Tuvesson.

ANNONS