På sin resa genom Sverige stannade Erik Nylén till på Hökafältet i Laholm. Dagligen springer han tre mil på olika slingor i Sverige. I norra Sverige fick han springa sina tre mil på färre slingor på grund av långa avstånd. I södra Sverige ser han fram emot tätare motionsspår.
På sin resa genom Sverige stannade Erik Nylén till på Hökafältet i Laholm. Dagligen springer han tre mil på olika slingor i Sverige. I norra Sverige fick han springa sina tre mil på färre slingor på grund av långa avstånd. I södra Sverige ser han fram emot tätare motionsspår. Bild: Evelina Gunnarsson

Han springer ett Lidingölopp om dagen på motionsspår

Erik Nylén åker Sverige runt och springer tre mil om dagen. Under måndagen kom han till Laholm för att ta sig an Hökaslingorna.

ANNONS
LocationMellbystrand||

Erik Nylén från Stockholm bestämde sig för att springa på elljusspår och motionsslingor runt om i Sverige. Han gav sig ut på en 20 dagar lång resa där ambitionen var att springa 80 olika spår.

– Jag vill upplysa om att den här resursen finns i Sverige. Den andra anledningen till att jag gör det här är för att utmana mig att springa alla de här milen, säger Erik Nylén.

Tänkte träna inför resan

Till vardags är Erik Nylén student och arbetssökande. Resan började i Stockholm och i Abisko vände han söderut. På måndagen, dag 14 på resan, stannade han i Laholm för att springa slingorna på Hökafältet. Målet är tre mil om dagen.

ANNONS
Hur många hundratals mil det har blivit i bil den här sommaren vet Erik Nylén inte än.
Hur många hundratals mil det har blivit i bil den här sommaren vet Erik Nylén inte än. Bild: Evelina Gunnarsson

– Jag är ingen löpare och tänkte först träna mycket innan jag gav mig iväg. I början blev det bara fem kilometer om dagen. På slutet sprang jag två-tre mil om dagen och blev helt kvaddad, skrattar han.

Varför kommer du till Laholm?

– Jag följer en lista som är skapad av två killar som för några år sedan gjorde en längre tripp och sprang en massa slingor. Sen sammanställde de en lista över de 100 bästa.

Sover i bilen eller i tält

De tre milen springer han på olika slingor. Löpningen är ansträngande, men logistiken är värst. Att tvätta hos vänner på vägen, äta rätt och hitta platser att sova på, antingen i bilen eller i ett tält.

Från Stockholm via Sundsvall och Luleå till Abisko och sedan söderut via Dalarna, Karlstad och Göteborg. Så har Erik Nyléns resa sett ut innan han nu via Halland tar sikte på Skåne och följer östkusten hemåt.
Från Stockholm via Sundsvall och Luleå till Abisko och sedan söderut via Dalarna, Karlstad och Göteborg. Så har Erik Nyléns resa sett ut innan han nu via Halland tar sikte på Skåne och följer östkusten hemåt. Bild: Evelina Gunnarsson

– Jag är med i hemvärnet och har fått portioner med mat som jag värmer med en värmeplatta.

Hur håller du dig i fysisk form?

– Kalorierna är viktiga. Jag har gått på underskott vilket är bra för då har jag gått ner fem-sex kilo och det har blivit mindre att bära. Men för fem-sex dagar sedan kom jag till en punkt där jag kände att jag måste äta mera. Det andra är sömnen.

Stundtals har han svurit över situationen och svettiga kläder som aldrig torkar eller en stökig bil. Några gånger har han ångrat sig.

ANNONS

– När det varit som värst har jag tänkt stanna vid ett bageri, äta en vetelängd och skita i allt.

Kläder, en vattendunk, frystorkad mat, torklina och sovplats. I bilen finns det mesta Erik Nylén behöver.
Kläder, en vattendunk, frystorkad mat, torklina och sovplats. I bilen finns det mesta Erik Nylén behöver. Bild: Evelina Gunnarsson

Uppdaterar följare på youtube

Men det som har kommit att driva honom är tittarna på youtubekanalen Rundturen där det går att följa resan. Dessutom kommer filmer från samtliga spår att läggas ut i efterhand.

– Jag är ingen elitidrottare och vill visa att man kan göra detta som vanlig person. Om det skulle bli så att en person får inspiration så betyder det mycket för mig.

På vägen har han mött kulturskillnader och många nya platser.

– Det märks en skillnad mellan det lantliga och det urbana Sverige. I Norrland stannar man och pratar i spåret. I stadsspår är det mer raska steg.

LÄS MER:Hökafältets snabba förändring fascinerar

LÄS MER:Delar av Hökafältet ska bli till våtmarker

ANNONS