Mot strömmen. Bilarna i Sverige blir allt snålare – utom i Laholm. Men när Jan och Judith Thye köpte ny bil på Rejmes i Laholm var den lägre bränsleförbrukningen avgörande.
Mot strömmen. Bilarna i Sverige blir allt snålare – utom i Laholm. Men när Jan och Judith Thye köpte ny bil på Rejmes i Laholm var den lägre bränsleförbrukningen avgörande.

Här rullar Sveriges näst törstigaste bilar

Laholmarna köper de näst bränsletörstigaste bilarna i Sverige. Bara i skånska Burlöv drar nya kärror mer. I övriga Halland och riket blir bilarna snålare.

ANNONS
|

Det är ingen hedrande andraplats som Laholm förärats i index över nya bilars klimatpåverkan, som presenteras av Naturvårdsverket, Vägverket och Konsumentverket. Siffrorna gäller nyregistrerade personbilar första halvåret 2009.

Tvåa från botten i tabellen över bränsleförbrukning återfinns laholmarnas törstiga fordon. Medan förbrukningen på ett år sjunkit med 3 procent i övriga landet – från 7,1 till 6,9 liter per 100 kilometer – ökar den tvärtom i Sydhalland med drygt sex procent.

Nya bilar i Laholm drar i genomsnitt 7,7 liter/100 km. Bara Burlöv i Skåne är värre med 8,2. Sverige snålaste nybilar finns i Lekeberg i Närke, där de drar 5,6. Mätt i koldioxidutsläpp är skillnaden cirka 30 procent mellan de bäst och sämst placerade kommunerna. Den svenska genomsnittsnybilen släpper ut 169 gram per kilometer, medan laholmskärrorna bolmar ut 189 gram.

ANNONS

Varför laholmarna kör i miljöbovar ger rapporten inget svar på. I stället gläds myndigheterna åt att siffrorna pekar i en miljösmartare riktning på riksplanet.

– Det är glädjande att utsläppen från de nya bilarna fortsätter att minska, men de stora skillnaderna mellan kommunerna visar att det går att få ner utsläppen ännu mer, säger Kjell Andersson, chef för Naturvårdsverkets energi- och transportenhet.

Än återstår det en bra bit till att nå EU-snittet. Sverige har fortfarande EU:s mest bränsleslukande bilpark, enligt Naturvårdsverket. Om hela den svenska bilparken på sikt skulle reducera utsläppen till EU-målet 120 gram per kilometer skulle Sveriges totala utsläpp av växthusgaser minska med drygt 7 procent.

Klimatpåverkan och ekonomi stod högst på inköpslistan när Jan och Judith Thye i går besökte en bilhandel i Laholm. De bytte in sin bensinslukande Volvocab från 2004 mot en ny dieselsnål herrgårdsvagn.

– Orsaken till att vi byter är bränsleförbrukningen och försäkringen. Det blir billigare att äga en ny bil. Vår gamla drar 9,7 och den nya är nere på 6. Där sparar man en tredjedel, säger Jan Thye.

– Så har vi gjort något för miljön också, säger hustrun Judith Thye.

Det bör tilläggas att makarna bor i Örkelljunga. Men enligt bilförsäljaren Tony Eriksson visar även laholmarna allt mer intresse för klimatfrågor. För honom är Laholms usla placering i indexet en överraskning.

ANNONS

– Det är inget jag känner igen. Jag tycker att folk har mycket fokus på bränsleförbrukning och utsläpp. Det har varit så hela året och blivit ännu mer efter semestern, med de nya bränslesnålare modellerna, säger Tony Eriksson.

RankingOrt Bränsle/100 km

1 Lekeberg5,6

2 Perstorp5,9

40 Varberg6,5

49 Kungsbacka6,5

68 Falkenberg6,6

171Halmstad6,8

204Hylte6,9

289Laholm7,7

290 Burlöv8,2

Halland6,7

Riket6,9

ANNONS