Det är både svårt och dyrt med sjöfrakt Kina-Sverige just nu. Bilden är tagen ombord på ett av världens största containerfartyg, Maersk Mc-Kinney Møller.
Det är både svårt och dyrt med sjöfrakt Kina-Sverige just nu. Bilden är tagen ombord på ett av världens största containerfartyg, Maersk Mc-Kinney Møller. Bild: Per Wahlberg

Globalt fraktkaos ger importföretagen en besvärlig vår

Ute på världshaven råder stora problem med sjöfrakter från Asien. Det påverkar förstås importföretag även i Laholms kommun.
– Våra containrar blir tre, fyra veckor sena, säger Brafabs vd Johan Engström.

ANNONS
LocationKnäred, Hishult||

Det är coronapandemin som orsakat fraktkaos från Kina och andra stora exportländer.

När Kinas industri öppnade upp efter sin nedstängning uppstod ett slags ketchupeffekt. Samtidigt lades nämligen många ordrar runt om i världen.

– Först trodde man att efterfrågan på varor skulle minska radikalt. Men så blev det inte. Ekonomin återhämtade sig och det blev en stor efterfrågan i kvartal tre och fyra 2020, säger Johan Engström, vd för Brafab i Hishult som importerar trädgårdsmöbler från Kina.

Tiodubblat pris på fraktcontainrar

Stora hamnar i Kina och på andra håll har haft problem med covid och det har uppstått köer.

LÄS MER:Containerbrist slår mot handeln

Hela det komplicerade flödet av frakter jorden runt har hamnat i otakt och fraktcontainrar har blivit en bristvara. Just nu kostar det cirka tio gånger mer än normalt att få en container fraktad från Kina till Sverige.

ANNONS

Summa summarum:

– Våra containrar är tre, fyra veckor sena. Vi får en logistisk utmaning där vi måste få in varorna fortare i lager. Vi jobbar med att korta våra ledtider och få ut varorna i butiker snabbare än vi brukar, säger Johan Engström.

Trädgårdsmöbler är säsongsvara. Hinner ni till köpruschen i vår?

– Ja, det gör vi. Brafab köper cirka 3 500 containrar per år och produktionen är utlagd på hela året. En del blir försenat, men vi har ganska mycket varor på lagret.

”Marknaden är omtumlad”

Venture design, med lager i Knäred, är en annan stor importör av möbler.

– Marknaden är omtumlad Det här är något som drabbat alla som importerar från och exporterar till Asien, säger företagets vd Ola Johansson.

För egen del låter han ändå ganska lugn. Precis som Brafab importeras möblerna året om.

– Nu skeppar vi 40–45 containrar varje vecka. Man hade önskat att få lite till, men efter rådande omständigheter ser det bra ut även om det blir en förskjutning, säger Ola Johansson.

Johan Engström menar att det största problemet är att priserna på frakter drivits upp. Både för Brafab, men framför allt för mindre företag.

”Våldsam prisökning”

– Det här har lett till en våldsam prisökning. Det handlar om en ökning från 15 000 kronor per container till 120 000 kronor. För många företag blir det extremt utmanande.

ANNONS

Så konsumenten får betala mer för sina grejor från Kina?

– Om sjöfraktpriset går upp påverkar det naturligtvis konsumentpriset. Men det finns en motverkande faktor i en sjunkande dollar.

Värst är det för dem som importerar skrymmande varor som ändå inte är väldigt dyra.

– De som tar in grillar har det jobbigt. Frakter finns, men om frakten kostar mer än innehållet i en container blir det problem, säger Johan Engström.

ANNONS