Barnen och fyrhjulingarna på bild har ingenting med det ångrade köpet att göra.
Barnen och fyrhjulingarna på bild har ingenting med det ångrade köpet att göra. Bild: arkiv

Fyrhjuling för barn gick sönder direkt

Minifyrhjulingen som köptes på nätet fungerade inte. Reservdelar hjälpte inte. Nätbutiken ville inte låta kunden ångra köpet. Nu tar Allmänna reklamationsnämnden bolaget hårt i örat.

ANNONS
LocationVeinge||

I april förra året köpte en 40-årig kvinna från Veingetrakten en fyrhjuling med 49 cc-motor på nätbutiken Outl1.se. Maskinen beskrivs som en tuff fyrhjuling för barn (mini-ATV) med enkel snörstart.

Vid leveransen monterade hon ihop fyrhjulingen men upptäckte att den inte fungerade. Den fick ingen bensin, det fattades filter och dragstarten gick sönder. En vecka senare meddelade hon att hon ville ångra köpet.

Skickade nya delar

Outl1.se motsatte sig kravet och ansåg att felet kunde lagas. Efter samtal med servicetekniker kom bolaget fram till vilken ursprungsdel som det var fel på och skickade en ny del till kunden. När det inte hjälpte skickades nya delar.

ANNONS

Kvinnan vände sig till slut till Allmänna reklamationsnämnden (Arn). Nämnden går helt på hennes linje.

Förlängd ångerrätt

Avtal som ingåtts på internet följer distansavtalslagen. Det ger kunden rätt att ångra köpet inom 14 dagar från att varan tagits i besittning, oavsett om det är fel på den eller inte. Om konsumenten inte informerats om ångerrätten på rätt sätt gäller den i ett år till.

Så var det i det här fallet, konstaterar Arn. Alltså har kvinnan ångrat sig i rätt tid.

Reklamationsnämnden rekommenderar att bolaget Arc E-Commerce AB, som står bakom Outl1.se, ska återbetala hela priset på 4 488 kronor till Laholmskvinnan och stå för returkostnaden för fyrhjulingen.

LÄS MER:Kund vann mot butik om galet nätklipp

LÄS MER:Flirtig hantverkare glömde tala om momsen

LÄS MER:Kattuppfödare åker på ARN-smäll

ANNONS