Fredrik har rattat hem segern i SM de senaste två gångerna

Fredrik Björk gjorde en comeback till den radiostyrda bilsporten 2018. Sedan dess har det gått bra, väldigt bra. Guldplacering i Nordiska mästerskapen och två segrar i SM.

ANNONS
LocationVallberga||

Redan som liten knatte var Fredrik Björk helt såld på radiostyrda bilar. När han var mellan sju och fjorton år var han väldigt aktiv i sporten. Sedan lade han fjärrkontrollen på hyllan för att hitta intresset igen när han var 25, för två år sedan.

– Det blev en ordentlig comeback, jag knep titeln som nordisk mästare det året, säger Fredrik Björk, bosatt i Vallberga.

Sedan dess har det blivit två SM-guld, fjolåret och i år. Även en medverkan på VM i Portugal, men lite fulspel från andra deltagare kostade honom en bättre placering. Tidigare har sporten kallats miniracing, numera radiostyrd bilsport där Fredrik tävlar i Large Scale Touring.

ANNONS

Det ska lukta bensin över banan

Bilarna är runt en halvmeter långa och är byggda för att antingen köras på el, nitro eller bensin. Men Fredrik tycker att en del av charmen är att det låter och påminner om en riktig bil.

– El gör inte att det luktar bensin och man får ingen olja under naglarna, det blir inte samma sak då, säger han och fortsätter:

– Det är en motorsport och förhållandevis billig, mot att hålla på med riktiga bilar. Det går att hålla på med på en normal inkomst, säger Fredrik Björk.

Utvecklingen för radiostyrda bilar och dess tillbehör har onekligen rört sig framåt, när till och med fjärrkontrollen har utrustats med en liten pekskärm.

Det är ganska hållbara bilar, byggt på metallplatta där enbart kåpan är av plast och det är den och slitagedelar som oftast behöver bytas under en säsong.

EM i år blev inställt

Årets EM i Italien blev inställt av förklarliga skäl, men det är på den internationella arenan i sporten som Fredrik möter på lite mer motstånd. Men för att låta hjärnan få en utmaning har han nyligen skaffat en radiostyrd motorcykel som är bra mycket mer svårhanterad än en på bil som inte behöver balanseras på samma sätt.

– Man möter mer motstånd i Europa och på VM. Men det är ju aldrig tråkigt att vinna, säger han.

ANNONS

Vid tävlingar finns det en viss likhetsprincip. Alla får tanka med 700 milliliter bensin. Punkt.

– Alla får lika mycket bensin att börja med. Det räcker ungefär till en halvtimme. Så man får spara på soppan och ha en strategi för att det ska gå ihop. Går man ut för hårt kan det straffa sig och man kanske inte når mål. Men det är en riktigt härlig känsla när planen går i lås, säger Fredrik Björk.

ANNONS