Cyklist. Ingemar Eriksson har provcyklat den nya cykelvägen och konstaterar att den är väl anlagd. Förutom på de sista 600 metrarna där han fick korsa vägen fem gånger.
Cyklist. Ingemar Eriksson har provcyklat den nya cykelvägen och konstaterar att den är väl anlagd. Förutom på de sista 600 metrarna där han fick korsa vägen fem gånger.

Farliga överfarter från cykelväg ska åtgärdas

Cyklisterna måste korsa bilvägen fem gånger på sträckan mellan Kungsladugården och kraftstationen, när de använder den nya cykelvägen.

ANNONS
|

I dagsläget är den nya cykelvägen mellan Ahla och Laholm fullt användbar. Ingemar Eriksson, cyklist, provade med glädje den nyanlagda cykelvägen och tycker den är väl anlagd.

De sista 600 metrarna på sträckan var han dock inte lika nöjd med och nu ställer han frågan till politiker och tjänstemän i kommunen ifall de tänkt på säkerheten. På sträckan mellan Kungsladugården och kraftstationen måste cyklisterna i dagsläget korsa vägen fem gånger.

– Tänk dig att du har barn som bor i Ahla och ska cykla till skolan i Laholm och så måste de korsa vägen fem gånger de sista 500–600 metrarna. Det här är en tungt trafikerad väg där både lastbilar och bilar kör snabbt, säger Ingemar Eriksson.

ANNONS

Efter parken vid Kungsladugården måste cyklisterna idag passera vägen tre gånger på en sträcka av cirka 150 meter. Kommer man från Laholm korsar man två gånger på samma sträcka.

– Har man tänkt på att det ska vara en säker cykelväg? Det undrar jag, säger Ingemar Eriksson där han står vid vägkanten och väntar på att trafiken ska passera.

När HP pratar med Ingemar kommer en löpare springande. Han väljer att inte korsa vägen utan springer i stället på fel sida över bron fram till det att cykelbanan tar vid igen vid Kungsladugården.

– Det kanske ska sättas upp skyltar här, inte vet jag, men då kommer det att bli väldigt många skyltar för korsande cykelled, tillägger Ingemar Eriksson.

Cykelvägen är inte färdig än, konstaterar gatuchef Paul Gruber.

– Under juni hoppas vi att bli klara, sedan kan folk få komma och klaga.

Han förklarar att vägen över bron kommer att smalas av med cirka fyra meter, för att göra plats för ett cykelfält med kantsten som markering. Därmed behöver man som cyklist, efter juni, ”bara” korsa vägen tre gånger.

– Vi ska även sätta upp skyltar och bilspärrar vid Kungsladugården som är tänkt att vara den enda överfarten för cyklisterna, säger Paul Gruber.

ANNONS

På sikt är planen att cykelvägen ska gå på samma sida hela vägen från kraftstationen till Kungsladugården och att man däremellan inte ska behöva korsa vägen.

– Men vi är inte i hamn än för den sista sträckan vid banvallen. Det är Statkraft som äger den marken. Men planen är att göra en cykelbana där till hösten, berättar Paul Gruber.

ANNONS