Strandmiljö Laholm anser att strandtrafiken är miljöfarlig och vill ha bort bilarna från stranden.
Frågan har stötts och blötts i många år, men aldrig prövats i domstol. I höstas krävde föreningen ett förbud, med målet att lyfta upp bilstranden till högsta rättsinstans för att få ett avgörande en gång för alla.
Skrivelsen fick som väntat avslag av Laholms kommun. Miljö- och byggnadsnämnden ansåg inte att trafiken på stranden är så omfattande att den medför någon olägenhet på folks hälsa och miljö. Någon tillsyn enligt miljöbalken behövdes inte.
Nästa instans på vägen mot ett domstolsavgörande är länsstyrelsen. Där har ärendet tagit tvärstopp.
Länsstyrelsen har i dagarna beslutat att kasta Strandmiljö Laholms överklagande i papperskorgen. Enligt länsstyrelsen har ideella föreningar inte rätt att överklaga sådana frågor som saken gäller.
Reglerna kring vem som har rätt att överklaga är inte alldeles enkla.
Ideella föreningar kan överklaga vissa beslut, konstaterar länsstyrelsen i sin utredning av saken. Efter ett uttalande i EU-domstolen har svensk rättspraxis dessutom blivit mer generös. Miljöorganisationer ska numera tillerkännas klagorätt i vissa beslut som är kopplade till tillstånd och dispens, har Mark- och miljööverdomstolen fastslagit.
Men det hjälper inte Strandmiljö Laholm.
”Länsstyrelsen finner dock att det aktuella beslutet inte har någon synbar koppling till beslut om tillstånd och dispens, ens vid en generös bedömning”, skriver länsstyrelsens chefsjurist Peter Jupén i motiveringen till att överklagandet avvisas.
Strandmiljö Laholm har också hävdat att motortrafiken på stranden strider mot terrängkörningslagen. Länsstyrelsen instämmer med kommunen att det i så fall är en fråga som får anmälas till och utredas av polisen.
Beslutet från länsstyrelsen kan överklagas till mark- och miljödomstolen. Strand- miljö Laholm har inte tänkt sig att ge upp, uppger föreningens nya ordförande Markus Anderberg till HP.
–Vi ska ha ett styrelsemöte nu i dagarna och får prata i genom alla möjligheter som finns. Vi kommer naturligtvis att driva det så långt det går, säger Markus Anderberg.