Inne i stadskärnan är det ont om ytor för att skapa parkeringsplatser till nya bostäder. För höga krav på fastighetsägarna skulle kunna bli ett hinder för förtätningen av Laholm. Nu ska kommunens parkeringsnorm ses över.
Inne i stadskärnan är det ont om ytor för att skapa parkeringsplatser till nya bostäder. För höga krav på fastighetsägarna skulle kunna bli ett hinder för förtätningen av Laholm. Nu ska kommunens parkeringsnorm ses över. Bild: arkiv

Färre parkeringar kan ge fler centrala bostäder

Bilpooler, elcyklar och hållbart resande. Det kommer allt fler alternativ till nya parkeringsplatser i städerna. För att Laholm ska kunna växa tänker kommunen nu se över sin parkeringsnorm igen.

ANNONS
LocationLaholm||

Nya flerbostadshus i centrala Laholm har haft svårt att skaka fram tillräckligt med p-platser. Men kanske är det ett onödigt hinder för bostadsbyggande.

– Vi behöver se över kraven som finns i dag för att möjliggöra mer förtätning inne i centrum, säger Malin Bogren, trafikplanerare i Laholm.

Krav på p-platser

Parkeringsnormen anger hur många parkeringsplatser en fastighetsägare måste kunna upplåta vid ny- och ombyggnad av bostäder. I dag är kravet åtta p-platser per 1 000 kvadrat­meter bostadsyta i centrala Laholm, och tio i övriga delar av Laholms tätort och de andra tätorterna.

– Vi vill se över om talen är rimliga för Laholms tätort och resten av kommunen och om det finns andra möjligheter att tillgodose lite mer hållbart resande.

ANNONS

Till exempel att möjliggöra för cykelparkering eller tillhandahålla något annat som uppmuntrar till ett mer hållbart resande.

Enligt Malin Bogren har det skett väldigt mycket inom parkeringsvärlden de senaste åren, med nya sätt för kommuner att räkna på parkeringstal i samband med bygglovsärenden och exploateringsområden. Fastighetsägare kan få göra andra typer av åtgärder än just parkeringsplatser.

– Till exempel att möjliggöra för cykelparkering eller tillhandahålla något annat som uppmuntrar till ett mer hållbart resande, säger hon.

Några begrepp som används i sammanhanget är beteendepåverkan, mobilitetsåtgärder, bilpooler, samnyttjande och flexibla parkeringstal.

Normen ses över

Laholms nuvarande parkeringsnorm har bara fyra år på nacken. I förra veckan beslutade miljö- och byggnadsnämnden att det är dags att se över den igen.

– Vi har sett problem när Humlan och Kalle Klinker skulle ha p-platser. Fyra år är i och för sig inte så lång tid, men det har hänt mycket på det här området, säger Knut Slettengren (M), nämndens ordförande.

Precis som senast ska en konsult stå för själva utredningen.

– Konsulterna sitter på den senaste informationen och omvärldsbevakningen. Vi vill gärna ha det stödet för att få fram en bra parkeringsnorm, som förhoppningsvis kan hålla längre än fyra år, säger Malin Bogren.

Parkeringsnorm för Laholms centrum

• Parkeringsnormen anger hur många parkeringsplatser en fastighetsägare måste kunna upplåta vid ny- och ombyggnad av bostäder.

• I centrala Laholm är kravet åtta p-platser per 1 000 kvadrat­meter bostadsyta. I övriga delar av Laholms tätort och andra tätorter är motsvarande krav tio platser per 1 000 kvadratmeter.

• Detta har gällt från och med 1 februari 2016. Den tidigare normen från 1982 ställde ännu högre krav på p-platser i centrum.

LÄS MER:Nu ska det bli bättre snurr på p-platserna nära centrum

LÄS MER:Nytt gym kan försenas när p-platser måste utredas

ANNONS