Mer. Kommunchefen Nils Danred, kommunikationschef Reino Jakobsson, kommunikatör Viktor Hedén och Anders Jensen gillar nya merkampanjen.
Mer. Kommunchefen Nils Danred, kommunikationschef Reino Jakobsson, kommunikatör Viktor Hedén och Anders Jensen gillar nya merkampanjen.

Efter kramkampanjen kommer mer

Kommun och näringsliv går ihop i en uppföljare till den omtalade kramkampanjen. Ordet kram är utbytt mot ordet mer.

ANNONS
|

I Laholm får du 211 procent mer hus än i Göteborg. Så kommer det bland annat att låta i Laholms nya inflyttningskampanj.

– Här handlar det om de gynnsamma bostadspriserna i Laholm. Det är konkret statistik, medan en del andra annonser är mer subjektiva. Man ska ta det lite med glimten i ögat, säger Viktor Hedén, kommunikatör på Laholms kommun.

Precis som den omtalade kramkampanjen som avslutades i fjol är det här en reklamsatsning i regi av Offensiva Laholm.

Kommunen lägger 150 000 kronor och näringslivet lika mycket.

Merkampanjen kallar de den.

Kramkampanjen betecknades som en succé, även om den lokalt fick en del skäll.

ANNONS

Sajten flyttatillaholm.se hade då 4 500 unika besökare och befolkningsökningen var i fjol var den högsta på mer än 20 år.

– Man skapar inte en ström av inflyttare bara genom reklam. Men det gör Laholm mer känt och kompletterar andra säljinsatser på ett bra sätt, säger kommunchefen Nils Danred.

Tolv företag i bygg- och bostadsbranschen pytsar in pengar i kampanjen. Bland dem Anders Jensen med sitt Ecoliving som ska bygga bostadsrätter på Skummeslövs ängar, även medlem i Offensiva Laholms bo- och marknadsråd.

– Det är omöjligt att säga exakt vad som ger vad, men vi var med på en del mässor under den förra kampanjen och fick bra respons. Vårt mål var att sälja 16 bostäder, det har blivit 25, säger han.

ANNONS