Efter dödsolycka i kökrock: krav på snabbare bärgning

Förra veckans dödsolycka på E 6 i Snapparp hade kanske inte hänt om bärgare larmats fortare. Nu kräver både räddningstjänsten och lokala bärgningsföretag att rutinerna ändras.
– Det har bara blivit sämre och sämre, säger räddningschef Pelle Pettersson.

ANNONS
LocationSnapparp||

Det började som en “vanlig” plåtkrock mellan två bilar vid trafikplatsen i Mellbystrand några minuter efter klockan sju förra fredagskvällen.

Ingen människa kom till skada men trots att räddningstjänsten kort efter framkomst kunde öppna ena körfältet i sydlig riktning växte bilköerna fort i den täta fredagstrafiken.

Efter en timme hade de nått till Snapparp och tragedin var ett faktum. En ung man från Falkenberg märkte inte att bilarna framför stod stilla utan körde in i ett trailerekipage. Döden var ögonblicklig.

Dödsolyckan hade inte behövt hända

Om bärgare larmats samtidigt med räddningstjänst, ambulans och polis hade dödsolyckan inte behövt hända, menar branschfolk som kontaktat HP.

ANNONS

– Det vill jag inte uttala mig om, men det säger sig självt att köbildningen inte blivit så omfattande om vi fått bort de krockade bilarna fortare och kunnat öppna båda körfälten. Vid olyckor på E 6 är det alltid högsta prioritet att öppna vägen för trafik så fort som möjligt, dels på grund av risken för följdolyckor i köerna, dels med tanke på kostnaderna för samhället, säger Pelle Pettersson som var räddningstjänstens insatsledare vid de båda olyckorna.

Pelle Pettersson, insatsledare på räddningstjänsten.
Pelle Pettersson, insatsledare på räddningstjänsten. Bild: arkiv

Dröjde 1,5 timme

Men det tog tid innan bärgare larmades. När beställningen till slut nådde Jesper Holmgren på Jockes Bilbärgning i Båstad hade klockan hunnit bli 20.35. Då hade det alltså gått en och en halv timme sedan den första olyckan.

Händelsen i Mellbystrand är dessvärre inte unik. Det har blivit klart sämre på senare tid.

Varför det tog så lång tid har inte gått att få någon klarhet i förutom att ärendet passerat flera instanser: polis på plats, polisens regionledningscentral i Göteborg och minst två försäkringsbolagsanknutna larmcentraler.

– Händelsen i Mellbystrand är dessvärre inte unik. Det har blivit klart sämre på senare tid. Och det är inte de lokala bärgningsföretagens fel, understryker Pelle Pettersson.

På tapeten tidigare

Jesper Holmgren är av samma uppfattning. En gång kom han till en olycksplats och hörde när polispatrullen som var där begärde att få ut bärgare. Det tog 45 minuter innan larmet hann runt och han fick uppdraget.

ANNONS

Frågan har varit på tapeten vid flera tidigare tillfällen och räddningstjänsten har efterlyst en lösning som innebär att bärgare skickas ut av SOS Alarm samtidigt med övriga resurser.

– Det handlar inte bara om att få vägen öppnad så fort som möjligt. En bärgare kan också vara en värdefull tillgång i räddningsarbetet, konstaterar Pelle Pettersson.

Räddningstjänsten kvar

Väntetiderna på bärgare innebär ibland också att räddningstjänsten tvingas stanna kvar på olycksplatser på motorvägen för att varna trafikanterna när räddningsarbetet är avslutat. Detta påverkar förstås beredskapen för andra olyckor och innebär även onödiga kostnader för kommunens skattebetalare.

– Det är egentligen polisens uppgift att säkra en olycksplats men eftersom polisen ofta saknar resurser blir vi av ren självbevarelsedrift tvungna att ta med oss tankbilar och ställa upp dem som barriärfordon. I slutändan innebär det en övervältring av kostnader från en statlig myndighet till en kommunal, säger Pelle Pettersson.

LÄS MER:20-åringen hann inte uppfatta att trafiken stod stilla

LÄS MER: Man död i trafikolycka på E 6

ANNONS