Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Malin Hoelstad / SvD / TT
Bild: Malin Hoelstad / SvD / TT

Covid-19 ligger bakom segdragen tvist

Konsumenten tyckte att leveransen av stigläder dröjde för länge. Företaget skyllde förseningen på coronapandemin. Nu har ARN sagt sitt i ärendet.

Det var i januari förra året som konsumenten, som bor i Mellbystrand, beställde stigläder av det halländska hästföretaget.

Företaget uppgav att produkten skulle komma inom 8–10 veckor men den blev försenad. I april begärde konsumenten att få avbeställa varan och meddelade att hon ångrade köpet. Hon hävdar att förseningen hade stor betydelse för henne och att hon hade varit tvungen att köpa ett nytt par stigläder från en annan tillverkare.

Eftersom hon redan hade betalat för varorna begärde hon återbetalning.

Motsatte sig kravet

Hästföretaget motsatte sig dock kravet och menade att konsumenten hade blivit upplyst om att fabriken i Italien var stängd. Detta var inte något som vare sig leverantören eller företaget kunde förutspå.

I juni meddelade hästföretaget konsumenten att leverans var på väg. När produkterna hade anlänt till företaget meddelades konsumenten att hon kunde hämta dem. Lite senare hämtades produkterna av konsumentens mamma.

ARN väljer att gå på hästföretagets linje och avslår konsumentens ersättningskrav.

Enligt nämndens bedömning har det visserligen varit tal om dröjsmål från företagets sida men att konsumenten inte presenterat någon utredning till stöd för sitt påstående att hon har hävt köpet. ARN menar därför att konsumenten inte har rätt till återbetalning.

Fler nyheter om Laholm hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här