Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Ett godståg dundrar förbi Veinge. Men om C får som man vill kan orten bli först ut att få ett nytt stopp för persontrafik på Markarydsbanan. Bild: Jonatan Gernes
Ett godståg dundrar förbi Veinge. Men om C får som man vill kan orten bli först ut att få ett nytt stopp för persontrafik på Markarydsbanan. Bild: Jonatan Gernes

C svänger om tågen på Markarydsbanan

Tidigare har Centerpartiet inte gått med på något annat än tåg en gång i timmen på Markarydsbanan. Men partiet i Laholm har tänkt om.
– Jag kan acceptera varannantimmestrafik med tågstopp i Veinge, säger kommunrådet Erling Cronqvist (C) nu.

Trafikverkets besked att det behövs en så kallad järnvägsplan för tågens mötesspår i Knäred kom som en kalldusch strax efter årsskiftet.

Att göra en järnvägsplan tar lång tid. Den planerade persontrafiken på Markarydsbanan, med stationer i Knäred och Veinge, skulle därmed inte kunna komma i gång förrän 2027. Det väckte förstås frustration på många håll.

LÄS MER: Persontrafik förbi Knäred tidigast 2027

LÄS MER: Säg nej till Trafikverkets stora tågsvek mot Halland

LÄS MER: ”Sveket står ointresserade Hallandspolitiker för”

En stridsfråga har hela tiden varit om man skulle inleda trafikeringen med tåg varannan timme mellan Halmstad och Markaryd. Bland andra har de halländska socialdemokraterna och Markaryds starke man Bengt Germundsson (KD) drivit den frågan hårt.

Men den borgerliga majoriteten i Region Halland har sagt nej. De har velat ha tåg varje timme. Svårare att genomföra, men det som fungerar bäst för pendlare, har de argumenterat.

LÄS MER: Tågen kan börja rulla senast 2023

”Tycker man kan gå med på kompromiss”

Kommunstyrelsens ordförande i Laholm, Erling Cronqvist (C), har också han förespråkat entimmestrafiken. Fram till nu.

– Jag kan acceptera tvåtimmarstrafik om vi kan bygga stationsläget i Veinge. Där behövs ingen järnvägsplan, säger Erling Cronqvist.

Skylten från gamla Veinge station står kvar. Ska den komma till användning igen? Bild: Jonatan Gernes
Skylten från gamla Veinge station står kvar. Ska den komma till användning igen? Bild: Jonatan Gernes

Det är den långa förseningen fram till 2027 som fått honom att ändra åsikt.

– En handläggare på Trafikverket sade att det skulle gå att köra tvåtimmarstrafik med stopp i Veinge. Jag tycker att man kan gå med på den kompromissen, om man samtidigt jobbar på med järnvägsplanen för Knäred så att man sedan kan växla upp till entimmestrafik med stopp i Knäred också, säger Erling Cronqvist.

– Då visar vi åtminstone att det händer något. Många börjar nog få svårt att tro på det här, tillägger han.

Erling Cronqvist (C) har ändrat sig om varannantimmestrafiken på Markarydsbanan. Bild: Jonatan Gernes
Erling Cronqvist (C) har ändrat sig om varannantimmestrafiken på Markarydsbanan. Bild: Jonatan Gernes

Cronqvist har dryftat saken i kommunens styrande koalition Samverkan Laholm och med regionrådet Helene Andersson (C). Ännu är det oklart hur det kan bli med den politiska förankringen.

– Jag måste ta upp det i min partigrupp innan jag kan säga något, säger vice kommunrådet i Laholm Roland Norrman (M).

S: ”Bättre sent än aldrig att ändra sig”

Laholms oppositionsråd Kjell Henriksson (S) gillar i och för sig omsvängningen. Men den kommer alldeles för sent, menar han.

Kjell Henriksson (S) har hela tiden starta varannatimmestrafiken så fort som möjligt. ”Tågen hade redan kunnat rulla redan nu”, säger han. Bild: Kenny Hjälte
Kjell Henriksson (S) har hela tiden starta varannatimmestrafiken så fort som möjligt. ”Tågen hade redan kunnat rulla redan nu”, säger han. Bild: Kenny Hjälte

– Hade man sagt ja till vårt förslag i regionfullmäktige 2019 hade tågen rullat redan nu. Markarydsbanan går att trafikera med varannantimmestrafik utan att göra någonting. Det viktigaste är att få i gång trafiken så att folk börjar åka, det tar tid att ändra resvanor, säger Kjell Henriksson.

– Men självklart är vi positiva till det här. Bättre sent än aldrig att ändra sig, tillägger han.

Erling Cronqvist vidhåller dock att entimmestrafik varit bättre.

– Det är det som gynnar medborgarna mest. Men sedan kom ju det här med järnvägsplanen som vi inte visste om vid det tillfället, säger han.

LÄS MER: S sågar sen tidsplan för Markarydsbanan

LÄS MER: Laholm borde reagera kraftigt på försenad tågförbindelse

LÄS MER: "Tillsammans tror jag att vi blir starkare och skapar bättre förutsättningar"

Fler nyheter om Laholm hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här