Helene Seger, Lea Schneider och Björn Klatt bor alla längs Repslagaregatan. De får dagligen stå ut med ett hundratal bussar och trafik som kör i betydligt mer än 30 kilometer i timmen. Nu önskar de åtgärder från kommunen.
Helene Seger, Lea Schneider och Björn Klatt bor alla längs Repslagaregatan. De får dagligen stå ut med ett hundratal bussar och trafik som kör i betydligt mer än 30 kilometer i timmen. Nu önskar de åtgärder från kommunen. Bild: Evelina Gunnarsson

Boende kräver åtgärder för säkrare trafiksituation

Tung trafik, intensiv trafik och trafik i höga hastigheter. Så ser det ut på Repslagaregatan där 52 personer nu har skrivit under för att få till åtgärder som minskar trafiken.

ANNONS
|

Paret Björn Klatt och Lea Schneider har bott på Repslagaregatan sedan april i fjol. Tidigt blev de varse den tunga och intensiva trafiken på vägen utanför huset och bestämde för att göra något.

– Vi tog upp problemet med våra nära grannar och bestämde att skicka ut ett brev till boende i området för att samla namnunderskrifter, säger Lea Schneider som fick ihop 52 namn som lämnats till kommunen.

Dagtid är det mycket busstrafik, mängder av bilar som körs till och från de stora företagen och höga hastigheter på 30-sträckan. På nätterna förekommer streetrace. Med namnunderskrifterna skickade de en lista över gatans olika trafikproblem: fortkörning, busstrafik och buller och vibrationer. Dessutom hade de ett antal lösningar.

ANNONS

Skyltar bör flyttas

– 30-skyltarna vid Lantmannagatan - Repslagaregatan borde flyttas närmre bostadsområdet så att man ser dem bättre, säger Lea Schneider.

– Om man får fler farthinder på vägen blir man redan tidigt uppmärksam på att här är en väg som man inte ska bara dra på, säger Helene Seger.

För en tid sedan höll en kvinna på att bli påkörd av en buss på gatan. Trafiken är så intensiv att boende på gatan knappt vågar släppa ut sina barn.
För en tid sedan höll en kvinna på att bli påkörd av en buss på gatan. Trafiken är så intensiv att boende på gatan knappt vågar släppa ut sina barn. Bild: Evelina Gunnarsson

Andra förslag är en trottoar på ena sidan och att regionbussar samt bussar som inte är i trafik ska ledas om till Norra Sofieroleden.

– Droppen är busstrafiken. En del har lärt sig att köra igenom farthindren, säger Helene Seger.

Boende har stannat bilar

De räknar med att endast buss nummer ett kör 104 turer förbi deras hus dagligen.

– Jag har varit ute vid vägen och stannat bilar och bussar och frågat hur fort de kör. Man vågar knappt släppa ut barnen, säger Björn Klatt.

Grannarna oroar sig över att den planerade parkeringen på grusplätten bakom polishuset ska leda till mer trafik i området.

I juli sattes två farthinder upp efter tjat. De tas bort när det blir dags för snöröjning och om de sätts tillbaka är oklart.

Granne nära bli påkörd

En granne höll för en tid sedan på att bli påkörd av en buss och samma sak har hänt Björn.

– Varför ska vi behöva vänta på en eventuell incident, säger Helene Seger.

ANNONS

Hon har bott på Repslagaregatan sedan 1987 och sett trafiken öka.

– Ändringarna fått gatan att bli en genomfartsled. Det har blivit mer sedan ettans buss sattes in och busstrafiken flyttades hit från Nybergs Lid, säger Helene Seger.

Trafikplanerare Malin Bogren svarar i ett mejl att kommunen inte har några kommentarer i nuläget. De hanterar ärendet som en synpunkt och arbetar nu med att samla in fakta och utreda frågan.

LÄS MER:Vägen blev för smal – nu tas busstrafik bort

LÄS MER:Trottoar kan lugna ner Repslagaregatan

LÄS MER:Busstrafik har försatt hel gata i ”chock”

LÄS MER:Bussarna på väg tillbaka till vårdcentralen

ANNONS