Den som har kört söderut de senaste dagarna har kanske upptäckt att bodar satts upp vid motorvägen och att vägen smalnats av en aning i södergående riktning. Där förbereder Trafikverket bygget av en ekodukt över motorvägen.
– E6 fungerar som en barriär för djuren. De kommer inte över vägen och på de flesta platserna kommer de inte ens fram till vägen på grund av viltstängslet. Om de faktiskt kommer fram till vägen blir de ofta påkörda. Vi vill bryta den barriären och vill att djuren ska kunna gå över här, säger Fatri Rexhepi, projektledare på Trafikverket.
Bländskydd skärmar av biltrafiken
Ekodukten består av en stålvalvskonstruktion som bärs upp av betongväggar. På sidorna ska det planteras gräs och uppe på bron ska växtligheten få ta plats tillsammans med stenrösen, planteringar och dött virke. Där byggs också ett bländskydd som gör att djuren inte ser bilarna och därmed stressas när de går över bron.
Får man gå på bron?
– Det är förbjudet att gå över. Vi vill att djuren ska början använda ekodukten och det gynnas inte av att människor går på den, säger Fatri Rexhepi.
Det finns få liknande exempel i Sverige men i Kungsbacka byggdes den första ekodukten över en befintlig motorväg i Sverige. Där visar uppsatta kameror att djuren har börjat använda bron. Likadana kameror ska sättas upp på Hallandsåsen för att följa upp brobygget.
Viltstängsel ska sättas upp längs hela E6 på åsen för att leda djuren till ekodukten. I närheten av den nya ekodukten finns också en mindre port under motorvägen där Skåneleden går i dag.
Fanns det andra alternativ än att bygga en ekodukt?
– Vi har sett att djuren rör sig vid den här passagen som finns under E 6 men vi kan inte med säkerhet säga att de går förbi där. Sen kollade vi upp vad det skulle kosta att bredda den och då kom vi upp i kostnader som var högre än att bygga en ny ekodukt.
Avstängt i flera omgångar
Ekodukten väntas vara klar hösten 2021 och fram tills dess kommer trafiken påverkas i olika grad. Preliminärt ska södergående körfält stängas av 12-14 mars och norrgående helgen därpå, 19-21 mars. Då sätts portalerna upp som sedan skyddar både trafikanter och arbetare på platsen så att arbetet med ekodukten kan utföras.
Mellan januari och september kommer två körfält i norrgående riktning vara öppna och ett i södergående. Sen väntar två nya avstängningar och omledningar när bygget är klart och portalerna ska tas ner.