Telefonbedragarna försöker förmå den de ringer upp att logga in på sin bank med bank-ID. Syftet är att bedragarna ska komma åt pengar på kontot och föra över dem till sig själva.
Telefonbedragarna försöker förmå den de ringer upp att logga in på sin bank med bank-ID. Syftet är att bedragarna ska komma åt pengar på kontot och föra över dem till sig själva. Bild: Fredrik Persson/TT

90-åringar uppringda av bankbedragare

Två 90-åringar i centrala Laholm har de senaste dagarna blivit uppringda av falska banktjänstemän som försökt komma åt pengarna på deras konton.

ANNONS
LocationLaholm||

I måndags eftermiddag blev en 90-årig man som bor i centrala Laholm uppringd av en person som utgav sig för att ringa från Wasa bank. Den gamle mannen informerades om att han blivit beviljad ett lån på 140 000 kronor och nu behövde identifiera sig via bank-ID för att för att få lånet.

Genomskådade fällan

Mannen visste med sig att han inte ansökt om något lån och genomskådade bluffen som ett försök att komma åt hans bankkonton. I stället för att gå i fällan avslutade han samtalet och såg till att bedrägeriförsöket anmäldes till polisen.

Samma dag fick en 90-årig kvinna, som också bor i centrala Laholm, ett likartat samtal. I det fallet utgav sig uppringaren för att representera hennes bank. Han påstod att den gamla kvinnan blivit av med pengar på sitt konto och att han skulle rätta till det om hon loggade in med sitt bank-ID.

ANNONS

Logga inte in

Kvinnan anade oråd och lämnade inte ut några uppgifter. Hon ringde sin son, som anmälde till polisen.

Polisen och bankerna har länge varnat för att det pågår bedrägerier. Skydda din kod och logga inte in om någon ber dig göra det, lyder uppmaningen från bankerna.

LÄS MER:Initiativ vill stoppa bedrägerier mot äldre

LÄS MER:Bank-id-bluffare lurade kvinna – köpte klocka för 30 000

LÄS MER:Laholmskvinna blåst av Bitcoin-bedragare

ANNONS