Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Det är bara 1,5 kilometer mellan grannbyarna Lilla Tjärby och Tjärby. Ändå kostar cykelbanan 13 miljoner kronor. Laholms politiker är sura och arga om vartannat, men Trafikverket tycker inte att summan är särskilt hög. Bild: Henrik Williamsson/Arkiv
Det är bara 1,5 kilometer mellan grannbyarna Lilla Tjärby och Tjärby. Ändå kostar cykelbanan 13 miljoner kronor. Laholms politiker är sura och arga om vartannat, men Trafikverket tycker inte att summan är särskilt hög. Bild: Henrik Williamsson/Arkiv

13 miljoner för cykelväg är normalt enligt Trafikverket

Kommunens politiker gnisslar tänder över kostnaden för cykelvägen mellan Lilla Tjärby och Tjärby. Men Trafikverket ser inget konstigt med prislappen.

Trafikverket projekterar och ser till att den 1,5 kilometer långa cykelvägen blir byggd. Kommunens uppgift är att betala hälften av de kostnader som Trafikverket kommer fram till.

I fjol blev det rabalder i fullmäktige när man till slut beslutade att betala hälften av 10,3 miljoner kronor. Redan den summan fick många politiker att baxna och mötet fick avbrytas innan debatten kunde återupptas och ett beslut fattas.

LÄS MER: Sveriges snart dyraste cykelvägsstump i het debatt

Som HP tidigare berättat har priset sedan dess gått upp ytterligare.

Nu handlar det om 13 miljoner kronor totalt och alltså 6,5 miljoner för Laholms kommun. För att godkänna denna högre kostnad krävs nu ett nytt ja i kommunfullmäktige.

LÄS MER: Dyr cykelbana blir ännu dyrare

– Alla tycker likadant, det är fruktansvärda pengar för den här vägstumpen. Men om vi var inmålade i ett hörn förra gången är vi det ännu mer nu, säger kommunrådet Erling Cronqvist (C) och syftar på att kommunen redan börjat betala – hittills två miljoner.

Trafikverket tycker inte att priset stuckit i väg

Priset upprör i Laholm. ”Helvetes dyrt”, säger kommunrådet Roland Norrman (M) som annars inte är känd för att ta till kraftuttryck.

Men Trafikverkets projektledare Jonas Edelberg låter närmast förvånad när HP ställer frågan varför vägen blivit så kostsam.

– Vi bygger många gång- och cykelvägar, jag har själv nio stycken. Och den här är inget som sticker i väg, gentemot alla andra projekt i landet.

– Den ligger inom vad vi anser att en GC-bana kostar. Det är lätt att säga att det bara är att rulla ut en ny väg bredvid en befintlig väg. Men det funkar inte så. Det är väldigt mycket lag och skydd, allt från naturmiljö och kulturvärdesinventeringar och den processen ser likadan ut i hela Sverige, säger Jonas Edelberg.

Klinker: ”Säg nej!”

När frågan togs upp i kommunstyrelsen tyckte en majoritet att kommunen ändå ska godkänna fördyringen.

Det väcker ilska hos oppositionspolitikern Karl-Fredrik Klinker (MED). Han vill lägga ner hela projektet.

– Alla säger att det är för mycket pengar, men ingen gör något åt det. Säg nej! säger Klinker som tycker att kommunen blivit Trafikverkets ”gisslan”.

Laholmspartiet och Sverigedemokraterna är också inne på att skrota cykelvägen och låta de redan nedlagda kostnaderna brinna inne.

C vill ha annan ordning i framtiden

En ny tuff debatt väntas i fullmäktige när frågan tas upp 30 mars.

– Kommunen har redan lagt ut två miljoner på det här och Trafikverket lika mycket. Det är alltså fyra miljoner i skattepengar redan. Vi får svälja förtreten och ta fördyringen, säger Erling Cronqvist som påpekar att C har vänt sig till riksdagens trafikutskott för att få en ändring i framtiden.

– Det är inte rimligt att gång- och cykelvägar ska kosta så här mycket, säger han.

LÄS MER: Arkeologer ska gräva efter gravar vid dyr cykelväg

LÄS MER: Laholm får betala fem miljoner för cykelväg

LÄS MER: Ny cykelväg binder samman två byar

Fler nyheter om Laholm hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här