Normalt vistas brukaren ute bland övriga boende och personal, vilket leder till att personalen har uppsikt.
Normalt vistas brukaren ute bland övriga boende och personal, vilket leder till att personalen har uppsikt. Bild: arkiv

Äldre låg i kiss och bajs – fick inte hjälp på halva dagen

En boende på ett äldreboende i Laholms kommun fick inte hjälp upp ur sängen förrän klockan blivit halv två på eftermiddagen. Då låg vederbörande blöt av kiss och bajs, utan att kunna tillkalla personal.

ANNONS
LocationLaholm||

Händelsen inträffade sista söndagen i september på ett av kommunens särskilda boenden.

Enligt en rapport som skrevs efteråt var det den aktuella dagen ”en mycket stökig och ansträngande miljö” på avdelningen. En annan boende behövde mycket hjälp och personalen räckte inte till.

Kateterna hade läckt

Situationen ledde till att en äldre fick ligga kvar i sängen på sitt rum halva dagen.

Det rör sig om en person med stort hjälpbehov, som inte själv har förmåga att påkalla hjälp genom att trycka på larmet eller kalla på personal.

När personen väl fick hjälp upp framgick det att kateterna hade läckt. Vederbörande låg blöt av urin i sängen och med avföring i inkontinensskyddet.

ANNONS

Missförhållande i vården

Kommunen har nu utrett händelsen enligt rutinerna för lex Sarah.

– Vi ser det som ett allvarligt missförhållande, säger Marie Elm-Ågren, kvalitetschef inom socialtjänsten på Laholms kommun.

”Det är allvarligt när brukare inte får den insats de är beviljad, när det dessutom handlar om att brukaren ifråga ligger i en säng som är blöt och med avföring, samt inte kan tillkalla personal”, fastslår utredningen. Dock anses händelsen inte så allvarlig att den ska anmälas till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo).

Inte hända igen

– Vi utreder alltid på ett strukturerat sätt och ser vilka lärdomar vi kan dra för att det inte ska hända igen, säger Maria Elm-Ågren.

Som närstående och anhörig ska man känna sig trygg när man är i vår verksamhet

– Vi gör allt vi kan för att säkra upp med välfärdsteknik, goda rutiner och att se till att rutinerna är kända i verksamheten. Som närstående och anhörig ska man känna sig trygg när man är i vår verksamhet, fortsätter hon.

Det behövs två i personalen för att hjälpa den boende upp, vilket inte fanns att tillgå.

När enhetschefen kom till boendet på måndagen agerade hon direkt genom att bland annat sätta in extra personal. Samtal har förts och ska föras med personalen.

Ansträngd situation

Enligt enhetschefen har arbetsbelastningen på boendet varit omfattande. Personalen uppges ha en ansträngd situation, med ett flertal sjukskrivna vilket leder till att verksamheten till stor del är bemannad med vikarier.

ANNONS

En liknande händelse inträffade i juli förra året. Enligt kommunen kan det ske igen, om det saknas tydliga rutiner och handlingsplaner för hur personalen ska agera vid onormalt hög belastning.

Det hade varit värre om det inte hade blivit känt.

Maria-Elm Ågren säger att det är viktigt att det kommer fram när en avvikelse har inträffat.

LÄS MER:Personal slarvade med äldres toabesök

– Det hade varit värre om det inte hade blivit känt. Även om vi vill ha ett nolläge, så ser vi ändå värdet av att det anmäls, så att vi kan utreda för att kvalitetssäkra långsiktigt, säger hon.

LÄS MER:Grova misstag i äldrevården – brukare hittades nerbajsad

LÄS MER:Åldringar ”slapp” gå på toaletten

LÄS MER:Personal smygfotade äldres intimhygien

ANNONS