Örnaskolans högstadieelever, drabbades särskilt då coronopandemin bröt ut, genom att lunchserveringen sköttes under en samtidig köksombyggnad. Det blev extra trångt i matsalen.
Örnaskolans högstadieelever, drabbades särskilt då coronopandemin bröt ut, genom att lunchserveringen sköttes under en samtidig köksombyggnad. Det blev extra trångt i matsalen. Bild: Privat

Tvistigt om var coronastödet behövs

Var behövs skolans extra covidpengar bäst? Hos de elever och klasser som fått jobba på distans, tycker oppositionen.

ANNONS
|

Det är bättre att fördela dem proportionellt så att alla elever tar del av lika mycket, enligt den politiska majoriteten i Framtid Hylte.

Hylte kommun har fått en dryg miljon av staten för att mildra verkningar av coronan inom skola och undervisning. Vid kommunstyrelsens möte tidigare i veckan togs beslutet att sprida pengarna till de olika verksamheterna utifrån hur många elever man har, ända ned till förskoleklassnivå.

Det innebar att grundskolan nu fått, grovt räknat, tre fjärdedelar av pengarna. Den borgerliga oppositionen tyckte dock att de elever som i praktiken drabbats värst, med det menade man de som skickats hem för distansundervisning, i större grad behövde stärkas.

ANNONS

Det skulle innebära att vuxenundervisningen och i viss mån gymnasieutbildningarna i Hylte i stället skulle fått, lika grovt räknat, hälften av pengarna - alltså dubbelt så mycket som det blev.

– Det finns exempelvis elever som tvingas göra ett fjärde gymnasieår, eftersom de inte klarat sina kurser. Det skulle behövts ett bättre stöd till dem, säger Anna Roos, Centerpartiets gruppledare.

– Coronapandemin har slitit på alla verksamheter, försvarar Ronny Löfquist (S), kommunstyrelsens ordförande, det beslut man tog i tisdags.

ANNONS