Vissa sträckor, som inte mittseparerade, är redan 80-skyltade. Som här vid "Wahlbecks", väster om Hyltebruks samhälle.
Vissa sträckor, som inte mittseparerade, är redan 80-skyltade. Som här vid "Wahlbecks", väster om Hyltebruks samhälle. Bild: Lennart Hildingsson

Trafikverket sänker farten norr om Hyltebruk

Från 1 december planerar Trafikverket att sänka högsta hastighet på riksväg 26 inom Halland till 80 kilometer i timmen, på de sträckor som ännu inte fått mittvajer.

ANNONS
|

Det innebär att alla 90-skyltar kommer att bytas ut längs de cirka 14 kilometerna mellan Hyltebruk och länsgränsen mot Jönköping.

Politikerna i samhällsbyggnadsnämnden i Hylte, som fått förslaget på remiss, protesterar dock.

– Vi ser hellre att investeringarna på vägen omprioriteras och flyttas fram i tid, säger Malin Thydén Kärrman (S), som är ordförande i nämnden.

Nämnden ber Trafikverket att avstå från sänkningen och istället tidigarelägga investeringar på Nissastigen så att det snarast blir mittvajerseparering, mellan fordon som körs i motsatta riktningar. Där detta finns idag, exempelvis söder om Hyltebruk, är högsta tillåtna hastighet 100 kilometer i timmen.

Det finns fler remissinstanser som är kritiska. Sydsvenska handelskammaren exempelvis påpekar att Hylte är pendlingskommun och avråder från att sänka högsta tillåtna hastighet från 90 till 80 kilometer i timmen, eftersom det kan ”riskera att skada näringslivets förutsättningar”.

ANNONS

Trafikverket berörde hastighetssänkningen i en planering som gick ut på remiss redan 2016. Då sas att sänkningen till 80 norr om Hyltebruk skulle verkställas först år 2023. Nu är det alltså på väg att ske tidigare.

Fartsänkningen på Nissastigen leder även till några justeringar där det inte är 90 kilometer timmen. Längs en del av raksträckan vid Skärshults badplats är det idag 70. För att undvika ”plottrighet” slopas den begränsningen, så att det kommer att vara obrutet 80 förbi hela området. Något liknande görs vid rondellen i Ekerydskrysset i Hyltebruk, där 70-begränsningen hävs.

Hela paketet ingår i den statliga trafikmyndighetens nollvision, att minska dödligheten vid olyckor. Att sänka från 90 till 80 på Nissastigen, på aktuella sträckor, leder till - teoretiskt beräknat - att körtiden mellan Skeppshult och Halmstad förlängs med 1 minut och 49 sekunder.

ANNONS