Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

HNJ-banan kommer att elektrifieras inom Jönköpings län. Halland är inte med på det tåget. Till sommaren lämnar Hallandstrafiken också fram en utredning som anger om man överhuvudtaget ska fortsätta med persontrafik med tåg mot Värnamo, Jönköping och Nässjö. Bild: Fredrik Almryd
HNJ-banan kommer att elektrifieras inom Jönköpings län. Halland är inte med på det tåget. Till sommaren lämnar Hallandstrafiken också fram en utredning som anger om man överhuvudtaget ska fortsätta med persontrafik med tåg mot Värnamo, Jönköping och Nässjö. Bild: Fredrik Almryd

Trafikbolaget drar ned på HNJ-banan

Hallandstrafiken drar vid årets slut ned på avgångarna på HNJ-banan. Innan dess kommer också ett besked om man över huvud taget vill fortsätta med tågtrafiken.

– Vår utvärdering av HNJ-banan kommer innan sommaren. Då kommer vi också att presentera resultatet av den stråkstudie som parallellt har genomförts för sträckan Halmstad - Hylte, berättar Andreas Almquist, VD för Hallandstrafiken.

Andreas Almquist, VD för Hallandstrafiken, lovar att förslag om HNJ-banans framtid - även trafikeringen till Hyltebruk - kommer före sommarmånaderna .
Andreas Almquist, VD för Hallandstrafiken, lovar att förslag om HNJ-banans framtid - även trafikeringen till Hyltebruk - kommer före sommarmånaderna .

Det var i slutet av 2017 som länstrafikbolagen i Halland och Jönköping sjösatte ett testprojekt, som skulle pågår i tre år, med utökade turer på HNJ-banen, samtidigt med en kampanj för att öka resandet. Målet var att få biljettintäkterna att täcka 30 procent av driften på tågtrafiken.

I de underhandsrapporter som lämnats sedan dess, har man inte kunnat visa att man nått upp till målet. Andreas Almquist uppger att det inte heller nu finns ett resultat att uppvisa, att det istället följer med den utvärdering av projektet som kommer till sommaren.

Osäkerheten kring framtiden och framför allt för att man inte var synkade med tabellplaneringen, gjorde att de utökade turerna förlängdes under 2021.

Men nu tar man alltså steget att i december i år dra ned från 7 till 5 dagliga dubbelturer på banan. Det tas via den kollektivtrafikplan för 2022 som man i veckan beslutat skicka på remiss till bland annat kommunerna i länet.

Av nedläggningen av HNJ-projektet följer också att beställningsturen (busslinje 417) mellan Hyltebruk och Landeryd läggs ned i december 2021. I förslaget till kollektivtrafikplan minskas också turerna på busslinjerna mellan Hyltebruk och Halmstad med en daglig avgångstid.

Halland inte med på tåginvestering

Alla länstrafikbolag inom Krösatågssamarbetet, utom Halland och Skåne, skrev i tisdags på beställningsordern av 28 nya krösatåg hos den spanske tågtillverkaren CAF.

Tågen ska levereras 2024, till en prislapp på 3 miljarder kronor, ersätta gamla tåg och också användas inom elektrifiering av HNJ-banan som om några år exempelvis ska göras mellan Värnamo och Jönköping.

Åtta av tågen kommer att vara ”bimodala”, vara utrustade med en förbränningsmotor som gör att de också kan göra banavsnitt som inte har försetts med elledningar.

Fler nyheter om Hylte hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här