Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Bangården i Hyltebruk används idag av Green Cargo som uppställningsplats av järnvägsvagnar som i vissa perioder inte används för trafik.
Bangården i Hyltebruk används idag av Green Cargo som uppställningsplats av järnvägsvagnar som i vissa perioder inte används för trafik.

Statusen på järnvägen hotas

Trafikverket är på väg att stryka järnvägssträckan mellan Torup och Hyltebruk som ett riksintresse.

Åtgärden kan leda till att järnvägen, och anläggningar kring den, kan få vika sig om omgivande markägare eller andra intressenter vill tränga på eller göra andra åtgärder.

– I det korta perspektivet spelar det kanske inte någon roll. Men på sikt kan Trafikverket dra ned på underhållet på banan. Det vill vi absolut inte, om exempelvis Stora Enso i framtiden ska ha möjlighet komma igång igen med sin godstrafik på järnväg, säger kommunstyrelsens ordförande Ronny Löfquist (S).

Det gör han sedan kommunstyrelsen yttrat sig över listan på ändringar av trafikmyndighetens riksintressen inom Hylte kommun.

Politikerna säger nej till nedklassningen av bibanan mellan Torup och Hyltebruk, vilken byggdes etappvis då pappersbruken i Rydöbruk och Hyltebruk etablerades, 1897 respektive 1907.

Godstrafiken på banan har upphört sedan i höstas, efter att Stora Enso sagt upp sina avtal om järnvägstransporter från Hylte och numer transporterar sitt tidningspapper enbart med lastbil.

Persontrafik på sträckan har funnits i olika omgångar genom årens lopp. I arbetet med den nyligen antagna översiktsplanen för Hylte, skissades på nytt trafik med passagerartåg mellan Hyltebruk och Halmstad. Ronny Löfquist har motiverat detta med möjligheten att korta restiden till Halmstad för gymnasieelever och andra pendlare.

Fler nyheter om Hylte hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här