Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Hylte kommun fick betala för 232 ton grus - skulle ingått i avtalet. Bild: ARKIV/Emma Gustafsson/Montage
Hylte kommun fick betala för 232 ton grus - skulle ingått i avtalet. Bild: ARKIV/Emma Gustafsson/Montage

Snöröjningskaos och saltade räkningar för Hylte kommun

Försenad upphandling av snöröjning, bristande rutiner vid beställningar och 232 ton sandgrus som kommunen felaktigt har fått betala. Slutnotan på minst 92 800 kronor finns dokumenterad i dåvarande gatuchefens kalender.

Varför skriva om snöröjning nu när sommaren verkar ha hittat tillbaka? Lagom till sommaren brukar kommunernas bokslut för föregående år presenteras och med den en tillhörande revisionsberättelse. I den sistnämnda hittade redaktionen en mening som väckte vårt intresse.

I fördjupade granskningar under året har det bland annat framkommit att den interna kontrollen avseende följsamhet till avtal, beställning och attest vid inköp av snöröjningstjänster inte varit tillräcklig.

Hallandsposten har begärt ut handlingar och fakturor. Samtal med tjänstemän och kommunrevisorer målat upp en verksamhet som närmast kan liknas vid kaos.

Efter en upphandling av snöröjning i Hylte kommun gick uppdraget till Bygg Bröderna i Falkenberg AB och Mantum entreprenad AB.

– Vi upptäckte att den ena entreprenören hade tagit betalt för sand som var felaktig, säger Katarina Paulsson samhällsbyggnadschef.

Hur mycket rör det sig om?

– Det är svårt att säga så här på rak arm. Det är inte den stora pengen givetvis, men det var ju fel ändå. Nu har jag inte de fakturorna framför mig men det kan ha handlat om mellan 4000 och 5000 kronor per faktura.

Ordförande för kommunens revisorer, Ingemar Steneteg (C) säger att det sammantaget blev en stor summa när allt summerades.

– Det var väl sexsiffriga belopp, alltså över 100 000 kronor. Inte på en faktura men sammanlagt rörde det sig nog om 100 000 kronor, säger Ingemar Steneteg (C).

Hallandsposten begärde ut samtliga fakturor och kunde konstatera att entreprenören Bygg Bröderna i Falkenberg AB skickat totalt 23 verifikationer på summor från 400 till 5600 kronor med ett totalvärde på 92 800 kronor plus moms för 232 ton sandningsgrus, en produkt som enligt avtalet skulle ingått.

I ett mejl bekräftar senare samhällsbyggnadschef Katarina Paulsson att denna summa är korrekt.

Mantum entreprenad AB fakturerade aldrig för sandningsgrus, men kommunen hade fått in en faktura på 11 781 kronor från en av deras underentreprenörer på saltinblandad sand.

– Då jag inte vet om det har varit någon särskild överenskommelse med den underleverantören har jag svårt att svara ja eller nej om sandningsgruset skulle ingå, meddelar Katarina Paulsson.

Hur det kan komma sig beror på att beställningarna enbart fanns antecknade i den dåvarande gatuchefens Anita Zukanovics kalender. All dokumentation saknas efter att hon slutade sin tjänst den 31 maj 2019.

– De fakturor som kom in under hennes tid dubbelkollade ju hon men den dokumentationen finns ju tyvärr inte sparad. Hon stämde ju av dessa mot sina anteckningar. Sedan är ju det inte hållbart utan vi vill ju ha det strukturerat, säger Katarina Paulsson.

Den dåvarande gatuchefens Anita Zukanovic tog tillsammans med en konsult fram avtalet med de båda entreprenörerna. Hon var även en av dem som attesterade dessa fakturor tillsammans med en administratör på samhällsbyggnadskontoret.

– Man har ju ett avtal med entreprenörer om snöröjningen och då gäller det att kommunen vet vad som står i avtalet så att man följer det så man inte betalar för saker som man inte ska betala för enligt avtal, säger Ingemar Steneteg (C), ordförande för Hylte kommuns revisorer.

Vad som senare hände med de felaktigt debiterade fakturorna för de 232 ton sandningsgrus är att kommunen betalade – och pengarna går inte att kräva tillbaka.

– Problemet var att vi inte bestred de fakturorna längre tillbaka. Det hade vi åtta dagar på oss att göra. Så där har kommunen fått stå sitt kast kan man säga, avslutar Katarina Paulsson.

Entreprenaden med de båda företagen löper vidare till den 21 november 2021. Numera kräver kommunen in all dokumentation på när entreprenören kör ut och är klar. Man har även infört kontroller med stickprov på utfört arbete, vilket inte gjordes tidigare.

LÄS MER: Snöröjning och färdtjänst ger minus i kassan – trots tilläggsanslag

Fler nyheter om Hylte hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här