Så vill Hallandstrafiken stötta Tågdagarna

Hallandstrafikens vd Andreas Almquist besökte under torsdagen Landeryd för att diskutera framtida samarbeten kring Tågdagarna.

ANNONS
|

– Vi gillar Tågdagarna och vill gärna vara med och marknadsföra och synliggöra evenemanget. Exakt hur vi ska göra återstår att se. Vi kan också hjälpa till när föreningarna ska söka tåglägen, säger Andreas Almquist.

Ansökan om tåglägen skickades i år inte iväg i tid till Trafikverket. Konsekvensen blev att tidtabellerna för veterantågen inte hinner samordnas med den ordinarie tågtrafiken. Även om det råder en besvikelse över årets Tågdagar i Landeryd ställs in, är föreningsaktiva beredda att göra en nysatsning 2018.

– Tågdagarna sätter inte bara ljus på Landeryd utan fler orter längs med järnvägen, som Torup, Kinnared och Smålandsstenar, säger Gunhild Mårtensson, som är aktiv i Kinnareds samhällsförening.

ANNONS

De ideella krafterna är den allra viktigaste ingrediensen för att evenemanget ska bli av. Runt 80 personer har arbetat frivilligt under tidigare Tågdagar.

– Vi har haft flera olika föreningar, men inte jobbat ihop. Vi vill ju samma sak egentligen. Mötena mellan människor är det som de flesta uppskattar, säger Krister Engström, kassör i Landeryds järnvägsmuseum.

Hylte kommun och Hallandstrafiken kan bli mer delaktiga i projektet. Invånarna i bygden vill hitta nya samarbetsformer och bjöd därför in HLT:s vd Andreas Almquist för ett möte i går.

Lokstallsintendenten Bo Ljungkvist visade runt i lokstallarna bland hundraåriga ånglok och berättade om den kulturhistoriska järnvägsmiljön.

Andreas Almquist vill gärna underlätta för framtida Tågdagar och integrera Krösatågen mer.

– Vi kan säkert ha något erbjudande i samband med Tågdagarna. Det ligger i vårt intresse om besökarna åker hit med Krösatågen, säger Almquist.

I december utökar HLT antalet Krösatåg-avgångar från Landeryd från fem till sju om dagen. Då sätts det även in bussar mellan Hyltebruk och Landeryd i samband med varje tågavgång.

Satsningen är en del i det så kallade HNJ-testet, ett projekt som ska visa om det finns ett fortsatt behov av persontågtrafik på Halmstad–Nässjöbanan.

– Den absolut viktigaste faktorn är att vi som bor i Hylte måste åka tåg om vi vill ha kvar banan. Den är en livsnerv genom Hylte kommun. Som en del i projektet kan Hallandstrafiken hjälpa till att sätta Landeryd på kartan, menar kommunrådet Ronny Löfquist (S).

ANNONS

Andreas Almquist instämmer.

– HNJ-testet blir en start. Det är ett bra tillfälle att göra ett omtag och satsa på Tågdagarna.

ANNONS