Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Björn Gustafsson är en av Örnaskolans två rektorer. Bild: Isabel Bark/arkiv
Björn Gustafsson är en av Örnaskolans två rektorer. Bild: Isabel Bark/arkiv

Rektorn: ”Vi vill att flickan ska komma tillbaka till skolan”

Alla elever ska känna sig trygga att gå till skolan. Det menar Björn Gustafsson, en av Örnaskolans rektorer, och lovar att ta tag i ärendet för att flickan ska våga komma tillbaka till skolan.
– Jag förstår i det här läget att de tycker att vi verkligen inte har lyssnat på dem.

Familjen har anmält händelsen till Skolinspektionen och fått svar att Hylte kommun bör utreda ärendet på huvudmannanivå.

LÄS MER: Dödshotad flicka är rädd för att gå till skolan: ”Jag tappade mitt självförtroende”

– Jag kan inte säga så mycket just nu. Vi behöver ha något mer möte med familjen. Det finns två sidor av händelsen som vi behöver undersöka för att alla ska få det så bra som möjligt, säger Björn Gustafsson, en av två rektorer på Örnaskolan.

Familjen upplever att ni inte har lyssnat på flickans version. Hur noga är ni med att lyssna på allas versioner?

– Det är just det vi försöker att göra. Men jag förstår i det här läget att de tycker att vi verkligen inte har lyssnat på dem. Den andra parten har rätt att höras också. Det är därför vi har gjort en egen utredning.

Hur ser du som rektor på att en elev inte vågar gå till skolan på grund av otrygghet?

– Det tycker jag är fruktansvärt. Alla elever ska vara trygga på skolan, det är prio ett. Jag får ta tag i detta igen, för vi vill givetvis att flickan ska komma tillbaka till skolan så fort som möjligt. Men samtidigt måste jag förhålla mig till båda sidor.

Har man som elev rätt att stanna hemma om man upplever att skolan inte är en trygg arbetsmiljö?

– Det vågar jag inte svara på. Vi ska trygga allas arbetsmiljö. Efter den här händelsen har vi gjort en plan, men familjen var inte fullt nöjda med den och då har föräldrarna rätt att göra en anmälan till Skolinspektionen. Vi får se vilken bedömning Skolinspektionen gör, säger Björn Gustafsson.

Hur agerar ni rent generellt när det uppstår en incident mellan två elever på skolan?

– Man gör en utredning av själva händelsen, det görs i första hand av mentorn. Vi gör också en kränkningsanmälan i vårt system och följer upp händelsen. Skolan bedömer vad som har hänt och om det behöver sättas in någon åtgärd.

Hur vanligt är det att elever stängs av på grund av konflikter på skolan?

– Det är inte jättevanligt, men det händer ibland när det är väldigt tydligt vad som har hänt. Avstängning ska användas som en sista åtgärd.

Vilka rutiner har ni på Örnaskolan för att motverka hot och våld?

– Vi följer planerna givetvis. Under mentorstid, men även på lektioner, arbetar mentorer ihop med elever med det som kallas värdegrund.

Högstadieskolan Örnaskolan har cirka 450 elever. Bild: Isabel Bark/arkiv
Högstadieskolan Örnaskolan har cirka 450 elever. Bild: Isabel Bark/arkiv

Örnaskolans plan mot diskriminering

  • ”På Örnaskolan ska ingen person bli diskriminerad, trakasserad eller utsatt för kränkande behandling.”
  • ”Vår vision är att Örnaskolan ska vara en plats för lärande där elever och personal tillsammans känner trygghet, upplever arbetsglädje och bygger framtidstro.”
  • I oktober 2019 genomfördes en trygghetsenkät i alla årskurser: ”25 procent känner sig trygga i skolan, 42 procent känner sig ofta trygga och 22 procent känner sig trygga ibland. Hela 15 procent av skolans elever upplever att vuxna inte bryr sig om dem.”
  • ”Skolan har ett tydligt demokratiskt uppdrag. Den ska förmedla, förankra och gestalta demokratiska värden och motverka alla former av diskriminering och kränkande behandling.”
  • ”Gemensamt för trakasserier och kränkande behandling är att det handlar om ett uppträdande som kränker en elevs värdighet. Trakasserier och kränkande behandling kan vara fysiska (till exempel att bli utsatt för slag, knuffar), verbala (till exempel att bli hotad eller kallad för hora, bög), psykosociala (till exempel att bli utsatt för utfrysning, ryktesspridning) eller text- och bildburna (till exempel klotter, brev och lappar, mejl, sms, mms).”

Källa: Örnaskolans plan mot diskriminering och kränkande behandling (årskurs 7–9), augusti 2020–augusti 2021.

LÄS MER: 31 övervakningskameror ska göra Örnaskolan lugnare

LÄS MER: Efter kritiken mot arbetsmiljön – resursskola startar i augusti

LÄS MER: Ny undersökning: Så mår Hyltes ungdomar

Fler nyheter om Hylte hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här