Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Vid Önne kvarn finns redan två broar för den korta vattenvägen mellan sjöarna Unnen och Bolmen. Den tredje bron, som skulle resultatet av kanalgrävningen, stjälper projektet. Claes-Erik Claesson (infällda bilden), som är slussföreningens kassör, är idag besviken. Bild: Lennart Hildingsson och Jan Bergman/arkiv
Vid Önne kvarn finns redan två broar för den korta vattenvägen mellan sjöarna Unnen och Bolmen. Den tredje bron, som skulle resultatet av kanalgrävningen, stjälper projektet. Claes-Erik Claesson (infällda bilden), som är slussföreningens kassör, är idag besviken. Bild: Lennart Hildingsson och Jan Bergman/arkiv

Projektet för en slusskanal till Bolmen går i kvav

De ansvariga för projektet med att bygga en slussförsedd kanal mellan sjöarna Bolmen och Unnen ger upp.

Önne sluss lägger ned verksamheten. Allt material som tagits fram av föreningen under de 16 år man jobbat för kanal- och slussidén överlämnas nu till Ljungby kommun för arkivering.

– Vi har fått mer stjälp än hjälp av myndigheterna. Det sista hindret gällde bron över kanalen. Trafikverket kräver minst 1,5 miljoner av oss, enbart för att göra en vägplan. Det klarar vi inte, säger Claes-Erik Claesson, kassör i föreningen Önne sluss.

Önne sluss är också är ett EU-finansierat Leaderprojekt, även stöttat av kommunerna kring Bolmen. Leaderprojektet är inne på sitt sista år och i augusti hålls ett årsmöte under vilket man formellt tar beslutet att lägga ned.

– Vi har omkring 60 000 kronor kvar i kassan. Vi kommer att ge pengarna till någon lämplig förening eller annan verksamhet kring Bolmen.

Claes-Erik Claesson berättar att det de mesta förberedelserna var gjorda till en ansökan hos mark- och miljödomstolen, för att få lov att anlägga kanalen och slussen. Det som återstod var de handlingar som gällde den allmänna vägen mellan Unnaryd och Odensjö, vilken korsar kanalen. En ny bro till vägen krävde sin egen miljökonsekvensbeskrivning, inom en så kallad vägplan.

Från Bolmen finns redan en 300 meter lång kanal upp till Önnekvarn, där den hejdas av det gamla kraftverket. Cirka 200 meter återstår upp till Maren och Kvarnsjön, den långa utvikningen från Unnen som bidrar till det korta avståndet mellan de två stora sjöarna. Bild: Lennart Hildingsson
Från Bolmen finns redan en 300 meter lång kanal upp till Önnekvarn, där den hejdas av det gamla kraftverket. Cirka 200 meter återstår upp till Maren och Kvarnsjön, den långa utvikningen från Unnen som bidrar till det korta avståndet mellan de två stora sjöarna. Bild: Lennart Hildingsson

I höstas fick föreningen besked från Trafikverket att de kräver föreningen på minst 1.5 miljoner kronor för att upprätta vägplanen.

”Det skulle alltså sitta en gubbe under ett helt år för att göra denna plan.

– När vi 2005 träffade Vägverket, som det hette då, beräknade de att bron skulle kosta 2 miljoner. Det har vi kalkylerat med. Men nu när vi fick reda på att det nu ska kosta ytterligare 1,5 miljoner för ett enda dokument tog det andan ur oss. Det skulle alltså sitta gubbe under ett helt år på heltid för att göra denna plan. Det är helt sjukt, säger Claes-Erik Claesson.

Själva bygget av den tänkta kanalen, på 600 meter med sluss, skulle i slutänden kosta 25 miljoner kronor. Föreningen har kallt räknat med att få detta finansierat med bidrag från olika företag kring Bolmen, bland annat från de som tar dricksvatten ur sjön och som reglerar sjön för produktion av el.

Trafikverkets nya prislapp visades upp för de fyra involverade kommunerna, i deras samarbete Smålands Sjörike.

– Men Sjöriket var inte beredd att ta kostnaden, säger Claes-Erik Claesson.

När föreningen Önne sluss var nybildad omfamnades idén av kommuner och myndigheter. I augusti 2006 hölls exempelvis ett ”landshövdingemöte” i Önnekvarn - där kanalen skulle gå - med den Halländske Lars-Erik Lövdén som deltagare. Hylte kommun ställde upp med ett startbidrag på 150 000 kronor, likt övrig kommuner i området.

Lars-Erik Lövdén, Halländsk landshövding, var 2006 på plats och visade sig positivt inställd till att det byggs en sluss mellan Unnen och Bolmen i Önnekvarn, där också länsgränsen mellan Halland och Kronobergs län går. Bild: Hanna Grosshög/arkiv
Lars-Erik Lövdén, Halländsk landshövding, var 2006 på plats och visade sig positivt inställd till att det byggs en sluss mellan Unnen och Bolmen i Önnekvarn, där också länsgränsen mellan Halland och Kronobergs län går. Bild: Hanna Grosshög/arkiv

När föreningen Önne sluss bildades 2005 var tanken att förbinda båttrafik mellan Unnen och Bolmen, vilket är landets 10:e största sjö, ingalunda ny.

Idén kläcktes redan 1885 då det gick reguljär båttrafik på de båda sjöarna. Vid Önnekvarn, där två långa vikar från respektive sjö nästan möts, fick passagerarna stiga av. Resande som utgått från järnvägsstation vid Bolmens södra spets, Piksborg, fick gå en liten bit till fots för att sen med ångaren Vega fortsätta till Unnaryds samhälle. Höjdskillnaden mellan de två sjöarna är ungefär 3,5 meter, Unnen ligger högre.

Innan Önne sluss adopterade projektet var det Unnaryds företagarförening som väckte liv i den gamla slussdrömmen. Man såg framför sig Unnaryd som ”hamnstad” för det livliga båt- och friluftslivet i Bolmen, sjön som självt saknar större samhällen intill sig.

Fler nyheter om Hylte hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här