Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Polisen: ”A-traktorerna är inte ett större problem andra”

Trots flera fall i Hylte där unga kört A-traktorer alldeles för fort på allmänna vägar, är dessa händelser enligt polisen inte ett större problem än exempelvis onykterheten i trafiken.

I början av mars dömdes en 16-åring från Hylte i tingsrätten för en A-traktorolycka vilken han kört i uppskattningsvis 140-kilometer i timmen med sitt fordon.

För den dryg vecka sedan stoppades en 17-åring på Nissastigen, där han visserligen höll hastighetsbegränsningen för bilar, 80 kilometer. Men inte för A-traktorn som han rattade, vilken är 30 kilometer i timmen.

Problemet handlar i stor utsträckning om att fordonen, bilar som byggts om till traktorklassning, manipulerats. De har exempelvis utrustats med dolda ”rycksprintar”, så att de kan gå upp i högre växlar. Eller så finns strömbrytare gömda som gör att varvtalsbegränsare stängs av.

Inte sällan har dessa ”trimningar” gjorts av ungdomarna själva. I andra fall uppges att de unga, eller deras föräldrar, köpt A-traktorerna i olagligt skick utan att veta om det.

I december förra året fälldes en åtalad 17-åring från Hylte, trots att 17-åringen hävdade att inte visste om att hans köpta A-traktor var utrustad med ”rycksprint”. Tingsrätten slog undan hans argument med att 17-åringen gått fordonsprogrammet på gymnasiet och därför ”måste ha varit medveten om att A-traktorn var omgjord”.

– De felaktiga A-traktorerna är ett problem. Men man får sätta det i proportion. Jag upplever inte A-traktorerna som ett större problem än att andra bilförare kör onyktra eller inte håller hastighetsbegränsningarna, säger Pontus Remdahl, kommunpolis i Hylte och verksam med det förebyggande arbetet mot brott.

Han påpekar att långt ifrån alla ungdomar fuskar med sin A-traktorer och att A-traktorerna dessutom är ett bra alternativ till att köra moped.

– I A-traktorerna sitter ungdomarna faktiskt mer skyddade än på en moped, säger Remdahl.

Inte desto mindre finns A-traktorerna sedan 2018 med i det särskilda ”medborgarlöfte” som Polisen i Hylte upprätthåller gent mot kommunen. Att man ska hålla särskild koll på denna typ av fordon.

– Det har fungerat så tillvida att vi gjort kontroller och skrivit förelägganden.

Pontus Remdahl har inget mått på hur många ingripande det är fråga om, men uttrycker att det är åtskilliga. Föreläggandena innebär inte ett omedelbart körförbud på A-traktorerna. Men att de måste genomgå en ny besiktning för att kunna fortsätta klassas som sådana och få lov att fortsätta köras.

I början av kampanjen bjöd man också in föräldrar, riktat till de som funderar att skaffa A-traktor sina barn.

– Det var för att informera om vad de bör tänka på, säger Pontus Remdahl som anger att det blev ett konstruktivt möte.

A-traktor

Så kallas ett fordon, ursprungligen en bil som byggts om så att den inte kan köras fortare än i 30 kilometer i timmen.

För att få lov att köra A-traktor ska man genomgått ett godkänt prov för förarkort till traktor eller moped, samt ha fyllt 16 år.

A-traktorer ska kontrollbesiktigas vartannat år.

Enligt Transportstyrelsens register finns det cirka 31 000 A-traktorer i Sverige.

Fler nyheter om Hylte hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här