Carl Norell, presschef på Stora Enso Sverige, och Håkan Naij, brukschef vid Stora Enso i Hylte, ger en lägesrapport. ”Vi har sett en global och något accelererad nedgång i efterfrågan på tidningspapper och där påverkas även vi”, säger Carl Norell.
Carl Norell, presschef på Stora Enso Sverige, och Håkan Naij, brukschef vid Stora Enso i Hylte, ger en lägesrapport. ”Vi har sett en global och något accelererad nedgång i efterfrågan på tidningspapper och där påverkas även vi”, säger Carl Norell. Bild: Pressbild samt Roger Larsson

Osäkert läge på Bruket när efterfrågan på tidningspapper minskar

Den minskade efterfrågan på tidningspapper har accelererat för Stora Enso och det råder en osäkerhet på Bruket i Hylte inför framtiden.
– Vi tar nya beslut nästan på veckobasis, säger brukschefen Håkan Naij.

ANNONS
LocationHyltebruk||

I april i år berättade Håkan Naij om vilka anpassningar det lokala bruket fått göra i verksamheten med anledning av coronapandemin. Nu ger han en ny lägesrapport.

– Vi ligger kvar på samma grad av permitteringar som när vi talades vid sist. Antalet permitterade personer beror på marknadsläget. Vi tar nya beslut nästan på veckobasis, säger Håkan Naij, brukschef vid Stora Enso i Hylte.

LÄS MER:Korttidspermitteringar diskuteras på Stora Enso

Exakt hur många anställda som är permitterade i dagsläget vill han inte gå in på. Inte heller om han ser någon ljusning den närmaste tiden för det lokala pappersbruket, som sedan några år tillbaka även tillverkar biokomposit.

ANNONS

– Det är marknadsrelaterade frågor som vi inte gärna kommenterar. Vi går inte in på de lokala förutsättningarna i nuläget. Då får jag hänvisa till vår presschef Carl Norell som tar alla frågor som rör marknadsläget.

Har verkställt korttidspermitteringar

När HP ringer upp Carl Norell kan han bekräfta att bolaget har verkställt korttidspermitteringar på flera av sina anläggningar, oftast under begränsade perioder på mellan en och tre månader.

– Permittering är ett effektivt verktyg i tider av osäkerhet för att hantera svängningar i efterfrågan, säger Carl Norell, presschef på Stora Enso Sverige.

Finns det skillnader i hur många ni har permitterat på era anläggningar?

– Det beror på vilken inriktning bruken har och på den aktuella orderingången. Det kan variera beroende på produktslag och vi gör en kontinuerlig bedömning av hur efterfrågan ser ut.

Hur har coronaläget påverkat produktionen?

– Produktionen pågår som vanligt och vi har inte haft några störningar i vår produktion på grund av corona, säger Carl Norell.

I sin kvartalsrapport skriver Stora Enso att ”covid-19-krisen har påskyndat minskningen i efterfrågan på europeiskt papper och marknadsförutsättningarna för koncernens övriga produkter är fortsatt varierande”.

LÄS MER:Stora Enso skrotar prognoser

– Som vi kommunicerat i vår senaste kvartalsrapport så har vi sett en global och något accelererad nedgång i efterfrågan på tidningspapper och där påverkas även vi, säger Carl Norell.

ANNONS

Kommunrådet Ronny Löfquist (S) har lyft en oro för hur lokala företag som Stora Enso i Hyltebruk och Smurfit Kappa i Brännögård, som båda använder järnvägen för godstrafik, påverkas om persontågtrafiken på HNJ-banan (Halmstad Nässjö järnväg) läggs ned och ersätts med busstrafik. Jobb och tillväxt i Hylte kan vara hotade om godstrafikens förutsättningar försämras, anser Löfquist.

”Det är ett faktum att när persontågen försvinner sjunker underhållet på banan. De båda företagen Stora Enso och Smurfit Kappa är i dag beroende av stabila förutsättningar för godstrafik på HNJ-banan. Tillsammans bidrar de med cirka 600 arbetstillfällen i Hylte”, skrev Ronny Löfquist och flera andra i den politiska majoriteten Framtid Hylte i en debattartikel i HP i juli.

”Ju fler transportalternativ desto bättre”

Hallandsposten har frågat brukschefen Håkan Naij hur beroende Stora Enso är av HNJ-banan, hur mycket gods som transporteras på järnvägen per år samt hur företaget ställer sig till regionens förslag om att slopa persontågtrafiken.

– Ja, vi använder den (HNJ-banan, reds anm.). Jag vet inte hur intresserade vi är av att uttala oss över huvud taget i denna fråga egentligen. Dels brukar inte delge vilka volymer det rör sig om, dels är det ett så osäkert läge just nu. Därför vill jag helst hålla en låg profil i denna fråga, säger Håkan Naij.

ANNONS

Presschefen Carl Norell ger ett generellt uttalande i frågan:

– Godstrafik på järnväg är ett av de transportsätt vi nyttjar på Hylte Bruk. Vi kan konstatera att ju fler transportalternativ som finns tillgängliga desto bättre. Bra kommunikationer och transporter är alltid viktiga för industrin.

LÄS MER:

ANNONS