Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

”Vi rättar oss efter domen och anpassar oss efter rättsläget”, säger Tobias Stenekull, gymnasiechef i Hylte kommun. Bild: Lennart Hildingsson/arkiv
”Vi rättar oss efter domen och anpassar oss efter rättsläget”, säger Tobias Stenekull, gymnasiechef i Hylte kommun. Bild: Lennart Hildingsson/arkiv

Kommunen rättar sig efter domen och ändrar sina rutiner

Efter domen i förvaltningsrätten ändrar Hylte kommun sina rutiner och betalar numera ut inackorderingsbidrag retroaktivt.

När Hylte kommun inte ville betala ut inackorderingsbidrag i efterhand drev familjen Kranendonk ärendet till domstol. Förvaltningsrätten gav familjen rätt.

LÄS MER: Familjen Kranendonk vann strid mot kommunen: ”Det är arrogans”

Hur ställer sig kommunen till förvaltningsrättens dom?

– Vi rättar oss efter domen och anpassar oss efter rättsläget, säger Tobias Stenekull, gymnasiechef i Hylte kommun.

Hädanefter kommer Hylte kommun att betala ut inackorderingsbidrag retroaktivt. Kultur- och folkhälsonämnden tog beslut om detta i torsdags.

– Nämnden har antagit reviderade riktlinjer. Riktlinjerna för resekort och inackorderingsbidrag har uppdaterats i enlighet med rättsutfallet, säger Stenekull.

Varifrån kom formuleringen att kommunen inte betalar ut inackorderingsbidrag retroaktivt?

– Du har till exempel inte inackordering och busskort samtidigt. När vi beräknar budgeten så får vi göra en uppskattning kring hur stor del som kommer gå till inackordering respektive busskort. Det vanliga är att du flyttar när läsåret börjar och vi behöver få ett komplett underlag för att veta vilka kostnader du har för ditt boende och för att kunna fatta ett korrekt beslut, säger Tobias Stenekull.

Walter Kranendonk hävdar att det fanns tekniska problem på kommunens hemsida och att det inte gick att bifoga dokument såsom hyresavtal. Hur har ni sett över detta?

– Det får stå för individen. Vi har många som ansöker om inackorderingsbidrag och har inte fått de signalerna från andra. Att bifoga filer har fungerat för alla andra. Vi har också dubbelkollat att hemsidan fungerar som den ska, säger Tobias Stenekull.

Enligt honom stämmer det inte att kommunen dröjde med att begära in kompletteringar i det aktuella ärendet.

– Vi har handlagt ärendet inom den tid som är satt i riktlinjerna. Vi begärde in komplettering genom e-tjänsten drygt två veckor efter att ansökan inkommit.

Fler nyheter om Hylte hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här