Högre banavgifter kan lösa tågkaos

ANNONS
|

Om höjda banavgifter går till underhåll och förbättring av spårsystemet är SJ beredda att betala ett högre.

- Det viktigaste är signalsystem, växlar, kontaktledningar, ställverk. Vi vill bara kunna komma fram, sade SJ:s styrelseordförande Ulf Adelsohn.

Enligt Adelsohn kan 80 procent av förseningarna i trafiken hänföras till själva järnvägsnätet.

Därför är företaget berett att betala högre avgifter till Trafikverket i utbyte mot ett bättre spårsystem.

Björn Östlund, chef för trafikenheten vid Trafikverket, är positivt till SJ:s förslag om en analys för att se vad spårsystemet tål.

- Med tanke på läget är det relevant och intressant. Sen kommer vi till frågan som blir spännande, vem är det då som ska köra färre tåg? säger Björn Östlund, chef för trafikenheten vid Trafikverket.

Han säger att i den nationella tågplan som ligger fram till 2021 finns redan uppdraget att fördubbla banavgifterna.

- Vi håller på att ta fram en plan i vilken takt banavgifterna ska höjas. Sedan är det en diskussion huruvida ökningen ska användas till drift och underhåll eller till andra viktiga områden. Det är en dialog vi har fört med regeringen, säger Östlund.

Branschföreningen Tågoperatörernas vd Peder Wadman säger att höjda banavgifter verkar rimligt om det sker på vissa villkor.

ANNONS
- Att avgifterna är differentierade och att man tar ut dem inom de marknadssegment där det finns en betalningsförmåga. För godstrafiken skulle det vara väldigt jobbigt om de fick fördubblade avgifter. Den skulle förlora konkurrensförmåga mot andra transportslag. Pengarna ska också gå tillbaka till drift och underhåll, säger han.

Högre banavgifter skulle göra att SJ:s vinst kan minska. Regeringen är villig att diskutera lägre vinstuttag av staten från SJ i tider då bolaget behöver göra stora investeringar.

- Det långsiktiga avkastningskravet kommer vi att ha kvar, men man kan diskutera om man ska ha ett lika stort vinstuttag varje år från SJ, säger finansmarknadsminister Peter Norman (M).
ANNONS