Hyltebruks vårdcentral kritiseras av IVO – kan inte säkerställa att fast vårdkontakt erbjuds

Vårdcentralen i Hyltebruk får kritik av IVO. Anledningen är att vårdcentralen inte fullt ut kan säkerställa att patienter får en fast vårdkontakt.

ANNONS
LocationHyltebruk||

I patientlagen finns ett explicit krav på att vårdgivaren ska kunna erbjuda en fast vårdkontakt till den som begär det, och att man ska informera patienten om denna möjlighet. Avseende primärvården går lagen ett steg längre och slår fast att man på denna vårdnivå även ska erbjuda en fast läkarkontakt.

Efter en egeninitierad verksamhetstillsyn kommer Inspektionen för vård och omsorg (IVO) emellertid fram till att vårdcentralen i Hyltebruk inte lever upp till detta lagkrav. I sin kritik skriver de följande: "Vårdgivaren kan inte fullt ut säkerställa en fast vårdkontakt till de patienter som har behov av det eller begär det när tillfälligt anställd personal anlitas.”

ANNONS

Vidare pekar myndigheten på att det finns en risk att den fast anställda personalen får ta ett större ansvar för de fasta vårdkontakterna när andelen tillfälligt anställd personal är stor, vilket vårdgivaren bör ta hänsyn till i patientsäkerhetsarbetet.

Vårdcentralen i Hyltebruk är däremot inte den enda vårdcentralen att få kritik för detta, utan ytterligare fyra vårdcentraler - däribland vårdcentralen i Getinge - får samma kritik.

I sin kritik skriver myndigheten att ledningen vid samtliga verksamheter uppgav att en fast vårdkontakt i hög grad kunde erbjudas patienterna även när tillfälligt anställd personal anlitas. I intervjuer med fast anställd personal framkom det dock att de överlag var mer tveksamma kring möjligheten att erbjuda en fast läkarkontakt, bland annat på grund av bristande tillgång på läkare.

Maria Wahlström, verksamhetschef vid Hyltebruks vårdcentral, säger följande efter IVO:s kritik:

– Självklart är det en utmaning när man måste ta till - och har - tillfälligt anställd personal. Det är en utmaning att få det att fungera, men vi jobbar med det hela tiden – både vad gäller fast vårdkontakt till patienterna och för att kunna rekrytera så att vi inte behöver ha så mycket tillfälligt anställd personal, säger hon.

Vidare menar hon att arbetet med att få till fasta vårdkontakter har pågått under hela året.

ANNONS

– Gällande de patienter som är utskrivningsklara från sjukhuset och som ska ha fast vårdkontakt var vi i juni månad uppe i hundra procent. Och arbetet fortsätter så att fler av de andra patienterna, som också vill ha fast vårdkontakt, ska kunna få det.

Efter kritiken väntar inga ytterligare åtgärder från IVO:s håll, men man kan komma att göra uppföljningar med anledning av kritiken.

ANNONS