De idag längst upp på Nissastigen, inom Hallands län, liggande trafiksäkerhetskamerorna finns vid Spenshult en dryg kilometer från Hyltegränsen. De sattes upp 2019.
De idag längst upp på Nissastigen, inom Hallands län, liggande trafiksäkerhetskamerorna finns vid Spenshult en dryg kilometer från Hyltegränsen. De sattes upp 2019. Bild: Lennart Hildingsson

Hylte ska nu få sin första fartkamera

Sex stycken fartkameror är på väg att sättas upp längs Nissastigen, mellan Hyltebruk och gränsen mot Jönköpings län.

ANNONS
|

De blir de första fartkamerorna i Hylte kommun överhuvudtaget.

– Jag kan inte säga när de exakt kommer upp. Men vår förhoppning är att det blir innan årsskiftet, säger Tomas Bergbom, åtgärdsplanerare vid Trafikverket västsvenska regionkontor.

En av kamerorna, vilken ska stå strax söder om väganslutningen in mot gårdarna i Björnaryd, är i nuläget aktuell via ett bygglovsärende - för en transformatorstation.

Vägsträckan, från Hyltebruk och norrut, var ett av de avsnitt av väg 26 som sent i fjol fick hastigheterna sänkta från 90 till 80 kilometer i timmen. Skälet till åtgärden var att de båda körfilerna i vardera riktning inte är separerade. Från kommunalt håll i Hylte var man motståndare till detta, och ville istället att Trafikverket skulle öka standarden på väg 26 (Nissastigen) istället för att dra ned på restiderna för bilpendlare.

ANNONS

I vanliga fall föregås nya kameror av att Trafikverket gör en undersökning av hur väl bilisterna håller hastigheterna. Detta har inte gjorts på Nissastigen norr om Hyltebruk.

– Vi kan ändå räkna med, eftersom man nyligen sänkt till 80, att trafikanterna har svårt att hålla den lagstadgade hastigheten. Vi sätter upp kamerorna som stöd för de som kör. Och för att rädda liv, säger Tomas Bergbom.

I vintras sattes två nya fartkameror upp vid Nissastigen i Gislaveds kommun, mellan länsgränsen och Smålandsstenar - på vardera sidan av Skeppshult.

Redan 2019 sänktes även den tillåtna farten på väg 150 mellan Torup och Falkenberg på motsvarande vis. Enligt Eva Lundberg, på nationellt samordnare på Trafikverket, är det inte aktuellt just nu med kameror där.

– Anslagen vi har för hela landet räcker varje år till 200 nya trafiksäkerhetskameror. Regionalt måste vi därför göra prioriteringar, förklarar hon.

ANNONS