Ronny Löfquist (S), kommunstyrelsens ordförande, vill tydliggöra för Region Halland hur viktig HNJ-banan är för Hylte kommun.
Ronny Löfquist (S), kommunstyrelsens ordförande, vill tydliggöra för Region Halland hur viktig HNJ-banan är för Hylte kommun. Bild: Fredrik Almryd/Isabel Bark

Hylte kommun sätter ned foten i frågan om HNJ-banan

I ett nytt yttrande till Region Halland blir det ännu tydligare hur viktig utvecklingen av HNJ-banan är för Hylte kommun. Kommunen har flera andra förslag på hur kollektivtrafiken behöver utvecklas.

ANNONS
|

Hylte kommun har fått yttra sig om Region Hallands trafikförsörjningsprogram för åren 2020-2024. Den övergripande slutsatsen är att kollektivtrafiken är ett viktigt verktyg för att skapa en attraktiv landsbygd och ett levande inland. Hylte passar även på att lyfta fram hur stor roll HNJ-banan spelar i detta.

– Det är av stor vikt att Halland sätter ner foten långsiktigt gällande HNJ-banan. Vad händer när norra bandelen Värnamo-Nässjö, Värnamo-Jönköping rustas upp och elektrifieras. Hyltes uppfattning är att standarden måste följa med upp även mellan Halmstad och Värnamo, säger Ronny Löfquist (S), kommunstyrelsens ordförande.

LÄS MER:Halva HNJ-banan elektrifieras – Halland är inte med på tåget

Kommunstyrelsen står bakom yttrandet till regionen. Frågan delegerades till Hyltes tillväxtutskott som nu har godkänt skrivelsen.

ANNONS

Många pendlar till Gislaved

”Halmstad–Nässjö Järnväg (HNJ-banan) är den snabbaste kollektiva resvägen mellan Halmstad och Jönköping. HNJ-banan är även viktig för näringslivet, då den möjliggör för regionöverskridande pendling och godstransporter”, står det bland annat i skrivelsen.

Att endast lägga resurser på redan starka och etablerade stråk riskerar därför att snabba på processen med en allt glesare landsbygd.

En annan tyngdpunkt i yttrandet handlar om att Hyltes arbetsmarknadsregion innefattar både Halmstads och Gislaveds kommuner. Därför är det viktigt att även utveckla kollektivtrafiken i riktning mot västra Småland.

LÄS MER:Jakob, 14 år: ”Utan HNJ-banan kan jag inte ta mig till skolan”

Regionen hävdar i sitt trafikförsörjningsprogram att pendlingen inåt landet är liten. Men det stämmer inte för Hyltes del. Hylte kommuns näst viktigaste pendlingskommun (näst efter Halmstad) är Gislaved, som ju ligger ”inåt landet”.

– Vi har i princip ett lika stort utbyte med båda grannkommunerna. Det är cirka 720 personer som dagspendlar mellan Gislaved och Hylte kommuner, säger Ronny Löfquist.

Vill ha en busslinje till Falkenberg

Förutom att Hylte kommun vill att HNJ-banan utvecklas hoppas man även se en ny bussförbindelse mellan Hylte och Falkenberg.

– Generellt måste regionen jobba med kortare restider. Ska Hylte få kortare restider, till exempel till Göteborg, är en bussförbindelse till Falkenberg helt nödvändig, menar Löfquist.

En sådan busslinje kan dels förbättra möjligheten till arbetspendling mellan Hylte och Falkenberg, dels underlätta för gymnasieelever att ta sig från Hylte till Falkenberg.

”En viktig fråga för många gällande var de väljer att bosätta sig är att det finns bra kommunikationer till andra orter och städer. Att endast lägga resurser på redan starka och etablerade stråk riskerar därför att snabba på processen med en allt glesare landsbygd. Kollektivtrafiken är ett oumbärligt verktyg för att skapa en levande landsbygd, vilket är något Halland bör eftersträva för att vara en socialt hållbar region med minskade klyftor mellan stad och land”, skriver Hylte kommun i sitt yttrande till Region Halland.

ANNONS

LÄS MER:Över 3 500 personer säger nej till avveckling av Krösatågen

LÄS MER:Kommunledningen orolig för HNJ-banans framtid

LÄS MER:Tågresandet på HNJ-banan misstänks vara felräknad

ANNONS