Här lämnas namninsamlingen Rädda Krösatågen över

På torsdagen lämnade initiativtagaren Evy Johansson över sin namninsamling ”Rädda Krösatågen” till Mikaela Waltersson (M), regionstyrelsens ordförande. Enligt listan är 3 587 personer emot en nedläggning av persontågtrafiken på den halländska delen av HNJ-banan.

ANNONS
|
Mikaela Waltersson (M), regionstyrelsens ordförande i Halland, tog emot namninsamlingen ”Rädda Krösatågen” från initiativtagaren Evy Johansson utanför Regionens hus i Halmstad.
Mikaela Waltersson (M), regionstyrelsens ordförande, tog emot namninsamlingen ”Rädda Krösatågen” från initiativtagaren Evy Johansson utanför Regionens hus i Halmstad. Bild: Isabel Bark

Evy Johansson startade sin namninsamling ”Rädda Krösatågen” i somras eftersom hon tyckte att för få personer engagerade sig i frågan. På torsdagsmorgonen hade hon åkt med Krösatåget från Torup till Halmstad.

– Det var elva personer som klev på i Torup. Jag fick knappt plats på tåget eftersom det är coronatider och man ska hålla avstånd. Varenda fönsterplats var upptagen, konstaterar Evy.

LÄS MER:Evy startade en digital namninsamling för Krösatågen

LÄS MER:Över 3 500 personer säger nej till avveckling av Krösatågen

Utanför Regionens hus överlämnade hon en utskriven version av namninsamlingen till regionstyrelsens ordförande Mikaela Waltersson (M).

– Jag hoppas att regionen ska tänka över frågan och utveckla, inte avveckla HNJ-banan. I Småland lär de elektrifiera banan. Jag tycker att man borde samarbeta mer och se banan som en helhet, säger Evy Johansson.

ANNONS

Vad kommer ni att göra av den här namninsamlingen?

– Vi kommer diarieföra den och låta regionstyrelsen ta del av den. Nu är det tyvärr fler namnunderskrifter än personer som åker med tåget och det är det faktiska bekymret. Jag förstår att man är engagerad i sin bygd, men vi behöver också se att resandet ökar, säger Mikaela Waltersson och tillägger:

Resandet har minskat kraftigt

– Vi behöver analysera hela vår situation med kollektivtrafiken, eftersom vi ser en kraftig minskning i resandet på grund av pandemin. Kommer vi få tillbaka samma resande som vi haft tidigare?

Waltersson är noga med att påpeka att regionen ännu inte har fattat ett beslut om persontågens framtid på HNJ-banan. Det så kallade bussalternativet, som skulle kunna ersätta persontågen, har bara presenterats på idénivå.

Jag förstår att man är engagerad i sin bygd, men vi behöver också se att resandet ökar.

– I dagsläget kan jag inte säga när vi kommer att ta ett ställningstagande, men innan vi gör det kommer det att föras diskussioner med både Halmstad, Hylte och Jönköping.

I en utredning som ska redovisas i februari 2021 undersöker regionen även möjligheten att inrätta en tågförbindelse till Hyltebruk.

Har ni utrett frågan om att elektrifiera HNJ-banan?

– Vi tittar på det, men vi har en situation där resandet inte ökar samtidigt som en elektrifiering handlar om otroligt stora investeringar, säger Mikaela Waltersson.

ANNONS

LÄS MER:Halva HNJ-banan elektrifieras – Halland är inte med på tåget

Evy Johansson har drivit sin kampanj och namninsamling från hemmet i Björsjö, utanför Kinnared i Hylte kommun.
Evy Johansson har drivit sin kampanj och namninsamling från hemmet i Björsjö, utanför Kinnared i Hylte kommun. Bild: Isabel Bark

För Evy Johansson är järnvägstraditionen en anledning till att bevara HNJ-banan. Evy är engagerad i Kinnareds hembygdsförening som har satt upp folklustspel om exempelvis järnvägen. I slutet av 1800-talet byggde hennes egen farfar järnväg, men inte i Halland utan i Kanada.

”Ett fantastiskt gensvar”

Miljöaspekten är också viktig för Evy, som ser sig själv som en 70-årig version av Greta Thunberg.

– Man ska ju inte ha för mycket biltrafik. För oss i inlandet är HNJ-banan en alternativ väg till Stockholm, Jönköping, Nässjö och Värnamo.

LÄS MER:Ingen oro hos godstrafiken för eventuellt avvecklat Krösatåg

Evy tycker att invånarnas gensvar har varit fantastiskt – 3 587 personer har skrivit under namninsamlingen. Hon berättar att det har funnits ännu fler som har visat sitt stöd.

– Den här digitala namninsamlingen kräver att man har en e-postadress och det är inte alla äldre som har det.

Förutom att privatpersoner har engagerat sig har Evy bland annat blivit kontaktad av en ingenjör i Schweiz som har gjort en utredning om Halmstad-Nässjöbanan, representanter för föreningen Landeryds järnvägsmuseum, kommunråd i både Halland och Småland, och Hallands distrikt av Hela Sverige ska leva.

LÄS OCKSÅ:

ANNONS