Flera anmälningar mot familjecentralen

På mindre än en månad har Socialstyrelsen fått in tre anmälningar mot socialtjänsten och familjecentralen i Hylte. En barn- och ungdomspsykiatriavdelning kritiserar Hylte kommun för att inte ha tagit sitt fulla ansvar vid en LVU-placering.

ANNONS
|

Det rör sig om två enskilda anmälningar och en anmälan från barn- och ungdomspsykiatrin i Malmö. Den sistnämnda har anmält Hylte kommun efter att den inte kunnat erbjuda någon LVU-placering för en pojke från Hylte. Pojken kom till BUP:s akutavdelning i Malmö efter en svår panikattack. Där beslutas att han ska omhändertas omedelbart enligt LVU (lagen om vård av unga).

När avdelningen kontaktar Hylte kommun får man veta att pojken har mist sin plats på ett HVB-hem. Trots omhändertagandet fanns ingen akut placering för pojken när han skrevs ut och han var därför utan boende i flera dagar. BUP i Malmö tycker inte att Hylte kommun har tagit sitt fulla ansvar. Mikael Falk, Hyltes barn- och ungdomschef, håller inte med.

ANNONS

- Vi har handlagt de här ärendena enligt gällande regler och riktlinjer. Det här är sådana saker som alla kommuner råkar ut för, att den här typen av akutplatser är fullbelagda.

Ytterligare två anmälningar har skickats in från privatpersoner. Den ena personen upplever att hennes familj inte har bemötts med empati och hon känner sig otrygg i kontakten med socialtjänsten. Hon menar att familjen inte har fått något stöd från personalen på familjecentralen, enheten som handlägger ärenden som involverar barn och ungdomar.

- Det är inte alla anmälningar som betyder att myndigheterna har gjort fel. Ibland blir den andra parten inte nöjd även om vi upplever att vi har gjort en korrekt handläggning. Att leva på försörjningsstöd är ingen lyxtillvaro och ibland kan man vara frustrerad och missnöjd med våra beslut, säger Christer Grähs, chef för arbets- och näringslivskontoret där socialtjänsten ingår.

Den andra anmälan gjordes av ett par som har tagit hand om en tonårig flicka efter att hon utsatts för våld i hemmet. Paret kritiserar familjecentralen för dess brist på tid, bemötande och hjälp. Trots att flickan har bott hos paret i flera månader har ingen från myndigheten kontaktat dem eller visat intresse att hjälpa till, enligt anmälan.

ANNONS

Mikael Falk kan inte uttala sig om det enskilda fallet men berättar att alla synpunkter hanteras efter en särskild rutin.

- Vi är alltid glada om vi får synpunkter på våra verksamheter, det är ett av verktygen för att förbättra verksamheten.

Är det vanligt att med tre anmälningar på mindre än en månad?

- Jag har ingen statistik över det men det är nog mer än vad som är vanligt en månad.

ANNONS