Ett collage av ett antal av de butiker som kontrollerats i Hylte. "Vi tycker det var bra att länsstyrelsen vara ute på besök och kollade att vi efterföljde reglerna. De hade ett trevligt bemötande", säger Sayed Wali (nederst till höger), vars butik Walis Livs, Hyltebruk, fick flera påpekanden.
Ett collage av ett antal av de butiker som kontrollerats i Hylte. "Vi tycker det var bra att länsstyrelsen vara ute på besök och kollade att vi efterföljde reglerna. De hade ett trevligt bemötande", säger Sayed Wali (nederst till höger), vars butik Walis Livs, Hyltebruk, fick flera påpekanden. Bild: Lennart Hildingsson

Coronakontroll: ”De flesta butiker sköter sig bra”

Under de senaste veckorna har 21 butiker i kommunen kontrollerats, över hur väl de efterlever pandemilagen.

ANNONS
|

Butikerna måste till skydd mot coronasmitta exempelvis reglera hur mycket kunder de samtidigt släpper in till sig, ha skyltar som visar eller säger att kunderna ska hålla avstånd mellan sig och ha handsprit tillgängligt för alla.

Resultatet är blandat, men överlag tycker inspektörerna att affärsidkarna i Hylte sköter sig väl.

– Det sköter sig bra bra på det viset att alla vill göra rätt, säger Victoria Ragnmark, en av de inspektörer från länsstyrelsen som gjort besöken.

Anmärkningarna i protokollen är de flesta fall dokumentation av åtgärderna. Man har exempelvis satt maxtal på kunder i butiken, men inget papper som visar hur man räknat. Victoria Ragnmark hänför detta till att butiksägarna inte fullt ut känt till vad de måste göra.

ANNONS

– De har inte informerat sig om föreskrifterna som bland annat finns på Folkhälsomyndighetens hemsida, säger hon.

Sorterar man de 21 Hyltebutikerna i hur väl man klarat alla punkter som gäller sedan 10 januari, skönjs ett mönster:

Helt utan anmärkningar är de större eller de ”statliga” affärerna som Coop, Systembolaget och Apoteket och även de mindre som ingår i butikskedjor.

– De har en annan organisation och ett stöd uppifrån som hjälper dem, kommenterar Victoria Ragnmark.

Med hela fem påpekanden finns i botten på listan ett par livsmedelsbutiker i Hyltebruk med sin verksamhet riktad mot en invandrad kundkrets.

– Informationen om föreskrifterna har inte gått fram lika väl hos dessa, som de övriga. Det handlar om språksvårigheter. Vi fick i nått fall själva anlita tolk när vi gjorde vårt besök, säger Victoria Ragnmark.

Elsayed Wali, som driver Walis Livs i Hyltebruk, uppger dock till HP att informationen nått fram till butiken om max antal kunder, handsprit och liknande.

– Det vi däremot inte gjort då, som vi åtgärdat nu, var att vi inte satt upp skyltar om att hålla avstånd. Men det brukade vi påminna våra kunder muntligt om, då det oftast brukar vara en handfull i vår butik samtidigt. Sen att vilka åtgärder som gjorts behövde dokumenteras, det var något som vi missade att läsa om i Folkhälsomyndighetens information. Allt det nya som gäller måste vi butiker själva ta reda på och följa, och det är som en djungel, säger han.

ANNONS

Kontrollen har uteslutande tittat på butikernas förebyggande arbete, och dokumentationen kring den. Huruvida anvisningar och antal kunder i butiken följdes och hur dessa betedde sig - när inspektörerna var där - lämnades därhän.

– Det var inte vår uppgift. De flesta butikerna angav ändå att de aldrig kommer upp till nivån då det är för många kunder, säger Victoria Ragnmark.

ANNONS