Bröderna Lilja har börjat skrota lastbilar

I drygt femton år har bilskroten funnits i den gamla spånskivefabriken. Nu har Daniel och Tommie Lilja tagit ytterligare ett steg.

ANNONS
|

Sedan några månader tillbaka finns ett tillstånd och en auktorisation för att skrota lastbilar och andra tunga fordon vid bildemonteringen i Rydöbruk.

– Vi har hittills fått in ett tiotal lastbilar och räknar med att det ökar i omfattning, säger Daniel Lilja, som i fördelningen av uppgifter bröderna emellan förestår anläggningen i Rydöbruk.

Där plockar han bort batterier, motorer, katalysatorer, krockkuddar och annat från fordonen som kommer in, innan karosserna pressas inför fragmentering.

Tommie förklarar att närmsta konkurrenter, vilka har tillstånd för att demontera lastbilar finns i Göteborg, småländska Eksjö och i skånska Höör.

– Vi ligger mitt emellan och är ensamma i Halland.

ANNONS

Tommie svarar för transporter, såväl hämtning av bilar som för utleveranser av sorterat skrot till Stenas anläggning i Halmstad, vilket företaget har avtal med. Allt levereras dit: gårdsskrot, sammanpressade bilkarosser, andra metaller och utsorterat miljöfarligt avfall - exempelvis motoroljor.

Utom de bildelar som säljs direkt till hemmamekaniker.

– Men detta minskar. Det är allt färre bildelar som vi säljer som begagnade, berättar Tommie Lilja.

Förklaringen är till liten del att DT Liljas Bildemontering AB, som företaget heter, mestadels får in bilar som är ålderstigna och i dåligt skick - sällan krockade försäkringsobjekt.

Elektronik i bilarna

Men framför allt att det med tiden blivit svårare att använda begagnade delar. Detta till följd av bilbranschens utveckling av elektroniken i fordonen.

– Det finns nya bilar idag som en hemmamekaniker inte ens kan byta bromsbackar på. Det går inte att skruva loss dem, säger Tommie.

Han förklarar att det istället måste göras på märkesverkstäder som kan koppla upp bilen till sina datorer.

– Allt detta gör i och för sig att vi då och då får in nyare bilar. Det var en som lämnade in en Ford Galaxy 2009 till oss bara för att han tappat nyckel. Han hade vänt sig till Ford och bett att få en ny och de begärde 30 000 kronor för uppdatera datorprogrammet i bilen, vilket i så fall krävdes. Han valde att skrota minibussen och istället köpa en ny, berättar Daniel.

ANNONS

Det gör han medan jag tar bilder på honom i kast med krockkuddarna i en Volvo personbil som han håller på att plocka isär. Det går att skruva loss dem som de sitter monterade i en slags runda diskar, förklarar han. Men han väljer att utlösa kuddarna först; det sker på tre sekunder när han väl kommit åt en särskild ”knapp” i bilens motorutrymme.

– Man ska inte använda krockkuddar som suttit i en annan bil, även om de inte blivit utlösta. Det handlar om tillförlitligheten att de verkligen fungerar när man väl krockar.

Uppåt 800 bilar per år

DT Liljas Bildemontering har, uppger Tommie, tagit emot mellan 400 - 800 personbilar per år under bolagets tid. De flesta hämtas hos privatpersoner. Till en särskild kategori hör de fordon som hämtas via ett avtal med Laholm, Halmstad, Hylte och Falkenbergs kommuner.

– Det är bilar, husvagnar och annat som exempelvis övergetts längs vägar. Vad som ökat är bilar som brunnit, berättar Daniel.

Betalningen från Stena följer ett ”spotpris” på metaller som varierar från vecka till vecka. Just nu ligger exempelvis pressade karosser (Liljas har en egen press) på 1 400 kronor per ton. Förra sommaren och tidig höst var priserna nere på 400 kronor per ton.

ANNONS

– Då levererade vi inget. Det kostade ju mer att köra skroten till Halmstad än vad vi fick betalt, berättar Tommie Lilja.

Då är det en fördel att ha gott om lagringsplats. Det har man i Rydö. Nyligen har man köpt hela den fabriksbyggnad som man använder och ska inom kort också hägna in sitt område med staket.

Daniel och Tommie Lilja berättar att de blivit ”skrotare” som ett slags familjearv. Deras pappa, Mats Lilja, drev fram till 2004 Våxtorps bildemontering i Laholms kommun och och under pojkarnas uppväxt hade familjen bensinstation med verkstad utanför Skottorp.

Spånskivefabriken i Rydö

1957 startade RYAB spånskivetillverkningen i Rydöbruk, den nyuppförda fabriken var den första av sitt slag i Sverige. Några år senare startades en filialfabrik i Oskarström, också för spånskivor.

Tillverkningen i Rydöbruks las ner 1978 och fabriken stod öde till en bit in på 1980-talet, då blanda annat maskinföretagare började hyra in sig i delar av lokalerna.

BT Liljas Bildemontering startade sin verksamhet här 2005, inledningsvis i en mindre bolagsbildning.

ANNONS