”Det är väl ingen som tycker det är kul att göra besparingar eller förändringar av trafiken", säger Gösta Bergenheim (M), styrelseordförande för Hallandstrafiken AB.
”Det är väl ingen som tycker det är kul att göra besparingar eller förändringar av trafiken", säger Gösta Bergenheim (M), styrelseordförande för Hallandstrafiken AB. Bild: HP Arkiv

Beslut i höst om Krösatågen mellan Halmstad och Värnamo

Beslutet om en eventuell nedläggning av HNJ-banan fattas tidigast i september.
– Under hösten bör man ha klart för sig hur man tänker i fortsättningen, säger Gösta Bergenheim (M), styrelseordförande för Hallandstrafiken.

ANNONS
|

Som HP rapporterat tidigare finns en stark oro för att HNJ-banan läggs ned, helt och hållet, eftersom biljettintäkterna är så små. Oron har bland annat framförts av kommunstyrelsens ordförande i Hylte, Ronny Löfquist (S). Men han har fått svaret från Region Halland att persontågtrafiken ska fortsätta även 2021 med samma turtäthet.

LÄS MER:Kommunledningen orolig för HNJ-banans framtid

Under måndagsförmiddagen hade Hallandstrafikens styrelse sammanträde och då lyftes bland annat frågan om persontågtrafiken på HNJ-banan (Halmstad-Nässjö Järnvägar) som trafikeras av Krösatågen. Vid mötet fattades däremot inget beslut om att lägga ned HNJ-banan, vilket det har florerat rykten om tidigare.

– Vi har haft en genomgång men inget skarpt beslut om besparingar, mer än de generella besparingar som legat sedan tidigare. Vi gick igenom ekonomiska förutsättningar och potentiella besparingsmöjligheter. Där finns HNJ-banan med som en del, säger Gösta Bergenheim (M), styrelseordförande för Hallandstrafiken AB.

ANNONS

Faktorer som kan påverka utgången är coronapandemins utveckling och hur samtalen med Region Halland, som äger Hallandstrafiken, fortsätter. Men trafikbolaget har redan beslutat att slopa alla satsningar i länet nästa år.

Det treåriga projektet för HNJ-banan, där resandet på tågsträckan kartläggs, fortlöper dock som planerat till slutet av 2020. Gösta Bergenheim räknar med att beslutet som gäller HNJ-banan kan komma i höst.

– Det beror på vad som händer, men under hösten bör man ha klart för sig hur man tänker i fortsättningen. Hallandstrafiken har nästa styrelsemöte i början av september.

Hallandstrafiken har hittills gått med mycket stora underskott till följd av coronapandemin: en miljon om dagen rapporterade HP i början av juni. Ronny Löfquist har tidigare sagt att förstår den ekonomiska situationen som Region Halland och Hallandstrafiken brottas med, men att det samtidigt är fel att skära i tågtrafiken.

På Hallandstrafikens styrelsemöte kom en del frågor och allmänna reflektioner från ledamöterna.

– Det är väl ingen som tycker det är kul att göra besparingar eller förändringar av trafiken. Vi har varit vana vid att lägga till något varje år, eftersom vi har haft en god utveckling inom merparten av Hallandstrafikens område. Men om ekonomin blöder så kraftigt, som man bedömer att den gör nu och kan fortsätta göra, så måste det till ganska rejäla tag för att hämta igen de intäktsminskningarna, säger Gösta Bergenheim.

ANNONS

LÄS MER:

ANNONS