Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Stängd. Nu är det slut med tågen mot Smålands Burseryd. Trafikverket har slutat att underhålla järnvägen.

Anrik järnvägsbana underhålls inte mer

I förra veckan beslutade Trafikverket att sluta underhålla rälsen mellan Landeryd och Smålands Burseryd 2017. Men det slutade man i själva verket med redan förra året.

– Det känns lite konstigt att beslutet kommit nu, vi har inte fått beträda banan sedan Tågdagarna förra året, säger museiföreningens ordförande Markus Johansson.

Den 1 mars stängdes anslutningsväxeln av säkerhetsskäl så att spåret bara kunde användas av Trafikverket självt, dessutom slopade man besiktningen.

– Den här delen är vad vi kallar för ”inte besiktningsbar” det är så mycket rost på spåren att man inte kan köra där, säger Anders Hedlund på Trafikverket.

– Vi har mätvagnar som åker runt och kollar så att våra järnvägar håller de krav som vi har ställt upp, men här kunde den inte ens mäta på spåret så vi har stängt, fortsätter han.

Det officiella beslutet att upphöra med underhållet av banan gäller från och med 10 december 2017. Järnvägsbanan kommer därefter att ligga kvar minst tre år.

Om trafiken på banan skulle öka under den tiden kan Trafikverket ändra sig och återuppta underhållet. Men att det skulle hända är inte särskilt troligt, menar man på Trafikverket.

– Nu är det ingen som har haft reguljär trafik på banan sedan slutet av mars 2014, säger Anders Hedlund på Trafikverket.

Den enda som har nyttjat rälsen är museiföreningen. Där har de kunnat vara utan att störa någon annan trafik, vilket har varit smidigt för dem. Sedan Tågdagarna i början av hösten förra året har man låst anslutningsväxeln och förbjudit all trafik.

Tidigt i våras fick inblandade ta del av planerna man hade att stänga banan officiellt.

Men föreningen valde att inte skicka något svar till Trafikverket eftersom man inte själva kände sig ha möjlighet att sköta underhållet. Kostnaden och arbetsbördan skulle bli för stor.

– Den här tågsträckan kostar drygt en miljon att underhålla varje år. Det är inte rimligt för en förening att betala, och det är inte rimligt att skattebetalarna ska stå för det heller, säger Anders Hedlund.

– Vi förstår såklart att de inte kan behålla den här lilla snutten bara för en förening. Men vi hoppas ändå att vi kan få till en lösning framöver så att vi kan använda rälsen på sikt, säger Markus Johansson.

Fler nyheter om Hylte hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område