Läraren Karin Bohman och eleven Alice Agardsson, på Örnaskolan i Hyltebruk, med en illustration av Alices idé till app emellan sig på en i-pad - och en bild på skärmen bakom från Nobile Prize museum i helgen, där Alice fick sitt pris under uppfinnargalan.
Läraren Karin Bohman och eleven Alice Agardsson, på Örnaskolan i Hyltebruk, med en illustration av Alices idé till app emellan sig på en i-pad - och en bild på skärmen bakom från Nobile Prize museum i helgen, där Alice fick sitt pris under uppfinnargalan. Bild: Lennart Hildingsson

Alice Agardssons bekymmer blev prisbelönt idé till app att plugga med

När Alice Agardsson designade sin skolapp, för mobiltelefon, var det med tankar i bakhuvudet kring sin egen studiesituation.

ANNONS
|

– Jag tänkte mycket på att jag själv har haft svårt för att plugga ensam utanför skolan.

Den kanske viktigast funktionen är därför chatt-knappen med vilken man kan koppla ihop sig med en eller flera klasskamrater, för att kanske göra uppgifter ihop, läxförhöra varandra eller helt enkelt bara diskutera ett kommande prov. En chatt som, till skillnad från Snapchat och liknande, är fri från bruset av annan kommunikation från vänner och kontakter på sociala medier.

Det är för övrigt chattfunktionen som en prisjury framhållit efter en bedömning av Alice arbete.

Alice Agardsson går i årskurs åtta på Örnaskolan och bor också i Hyltebruk. I våras kom hon tvåa i en nationell uppfinnartävling för skolelever, i kategorin ”digital lösning”. Under förra helgen var hon i Stockholm och solade sig i hyllningsglans och för att ta emot en prischeck på 3 000 kronor.

ANNONS

LÄS MER:Hylteelev pristagare i Sveriges största uppfinnartävling för unga

Hon fick då också en inbjudan till ett uppfinnarläger under höstlovet, då hon skulle kunna jobba vidare med sin beskrivning av sitt studieverktyg ”study easy”. Alice app finns endast i teorin, den är inte utvecklad digitalt – ännu.

– Det är ju hela högstadieutbildningen samlad i telefonen. Konstigt att det inte redan fanns en sådan. Jag har kollat; det gör det inte, säger Karin Bohman.

Det är Karin, sedan hon för ett år sedan blev lärare på skolan i bland annat teknik, som driver på eleverna att vara med i de årliga ”Finn-upp” tävlingarna. Bakom dessa står bland annat de svenska ingenjörs- och teknikfackföreningarna.

Alice Agardsson överväger nu att anmäla sig till uppfinnarlägret. Kanske tar hennes idé i så fall ytterligare ett steg mot att bli en riktigt app för framtidens högstadieelever.

ANNONS