Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

Örnaskolans ungdomar gör personlig covid-19-kampanj

På Örnaskolan i Hyltebruk har en grupp elever genomfört en personlig covid-19-kampanj för att få fler ungdomar att hålla avstånd och på så vis begränsa smittspridningen.

Från och med nästa vecka ska alla högstadieelever vara tillbaka på Örnaskolan igen och då är det viktigt att coronarestriktionerna efterlevs. För att sprida budskapet har några elever, med elevrådet i spetsen, tagit fram en kampanj med personliga affischer.

– Vi hoppas att detta leder till att folk blir mer aktsamma och tänker sig för, säger Freja Theander, ordförande i elevrådet.

Hon och vice ordförande Carl Cederholm har varit drivande i arbetet.

– Vi är de som syns mest utåt och vi ville föregå med gott exempel. Det har varit rätt roligt. Man gör något som syns och är med och sprider ett budskap, säger Carl Cederholm.

Budskapen på affischerna har eleverna själva tagit fram. På bilderna står det till exempel: ”Digitala kramar funkar nästan lika bra”, ”Matchen mot covid-19 är inte över” och ”Jag håller avstånd! Gör du?”.

– Detta är första omgången av kampanjen. Tanken är att den ska fortsätta rulla, säger ungdomssamordnaren Johanna Andersson.

Kommunens informations- och kanslienhet har hjälpt till med fotografering och redigering.

Affischerna sitter nu uppe på väggarna i Örnaskolans korridorer, trappuppgångar och gemensamma utrymmen. Eleverna har också märkt flera andra åtgärder på skolan som ska begränsa smittspridningen.

– Vi sitter mer utspridda i matsalen och max 4-5 personer vid varje bord. I klassrummen sitter vi en och en, och det är avstånd mellan borden, berättar Carl Cederholm.

Fler nyheter om Hylte hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här