I slutet av 1960-talet tillkom Wrangelsbron för att avlasta de andra broarna över Nissan, men det är först nu som den har blivit den mest trafikerade bron i stan. Bild: Roger Larsson
I slutet av 1960-talet tillkom Wrangelsbron för att avlasta de andra broarna över Nissan, men det är först nu som den har blivit den mest trafikerade bron i stan. Bild: Roger Larsson

Wrangelsbron är mer poppis än Slottsbron

Wrangelsbron är numera stans mest trafikerade. Tidigare har det alltid varit Slottsbron som lockat flest bilister, men de omfattande vägarbetena har gjort att flödena ändrats.

ANNONS
|

– Det här visar att vi var rätt ute som satsade på att förbättra Wrangelsgatan och Norra infarten innan vi drog igång med Resecentrums etapp två på Laholmsvägen, säger Christer Johansson, projektledare på teknik- och fritidsförvaltningen.

Slottsbron började byggas 1954 och invigdes 1956. Sedan dess har det varit bron som flest valt att köra på.

Wrangelsbron, som tillkom i slutet av 1960-talet, har tidigare inte kunnat peta ner Slottsbron från tätplaceringen. Men nu har det till sist blivit en markant förändring.

– Före arbetena på Laholmsvägen var det ungefär 30 000 bilar om dagen som körde över Slottsbron, men nu har det sjunkit till drygt 22 000, berättar Christer Johansson.

ANNONS

För att avlasta Laholmsvägen har kommunen satsat på att underlätta för bilister att i stället köra längs Wrangelsleden och Norra infarten.

– I somras tyckte många att det var vägarbeten överallt, men nu får vi betalt för de investeringar som gjordes innan arbetet med Resecentrum började, säger Christer Johansson.

Bland det som gjordes var att förse Wrangelsgatan med ett extra körfält mellan brandstationen och rondellen på Växjövägen.

Två gång- och cykeltunnlar i höjd med Östergårdsskolan och Hemmansvägen byggdes också för att slippa övergångsställen som försämrar trafikflödet – även om det är en del fotgängare som fortfarande envisas med att gå över trafikleden i stället för att nyttja tunnlarna.

Från korsningen där Skolgatan går upp till Järnvägsleden försågs även 400 meter av Norra infartsleden med ytterligare ett körfält. Tanken var att det skulle korta köerna vid rusningstid.

– I förväg kan man ju aldrig veta exakt hur folk väljer att köra, men datorsimuleringar pekade mot att 6 000 fler bilister om dagen skulle välja Wrangelsleden i stället för Laholmsvägen, påminner Christer Johansson.

Med facit i hand kan han se att datorsimuleringarna stämde rätt bra.

Jämfört med tidigare är det nu 5 745 fler bilar om dagen som kör på Wrangelsgatan mellan Växjövägen och Kristinehedsvägen.

ANNONS

– På Wrangelsbron har antalet bilar en vardag ökat till drygt 26 000, medan det tidigare låg på en bit över 20 000, säger Christer Johansson.

Vet ni hur mycket trafiken på Gamletullsgatan och Linnégatan ökat?

– Nej, det har vi inga siffror på.

Fakta: Ändrade flöden

Från och med i somras är framkomligheten på Laholmsvägen begränsad, samtidigt som Enslövsvägen stängts av. Däremot har framkomligheten på Wrangelsleden och Norre infarten förbättrats, med bland annat fler körfält och färre övergångsställen, vilket gjort att bilflödena förändrats.

Det dagliga antalet fordon på olika sträckor var i höstas (med 2012 års siffror i parentes) ungefär så här:

Slottsbron 22 500 (30 000).

Laholmsvägen 17 000 (20 000) mellan Järnvägsgatan och Enslövsvägen.

Wrangelsbron 26 000 (20 500).

Wrangelsgatan 21 500 (15 700).

ANNONS