Inspektionen för vård och omsorg ser allvarliga brister hos vuxenpsykiatrimottagningen i Halmstad och den läkare som flera gånger dröjt med att skriva ut recept så att patienten stod utan mediciner.
Inspektionen för vård och omsorg ser allvarliga brister hos vuxenpsykiatrimottagningen i Halmstad och den läkare som flera gånger dröjt med att skriva ut recept så att patienten stod utan mediciner. Bild: TT och Jari Välitalo

Vuxenpsykiatrin kritiseras för väntan och slarv med recept

Vuxenpsykiatrimottagningen i Halmstad får kritik av Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, på flera punkter. Även en läkare på mottagningen kritiseras för att ha slarvat med att skriva ut recept och sjukintyg.

ANNONS
|

Kritiken uttalas efter en anmälan från en patient, som beskriver hur hen vid upprepade tillfällen försökt få kontakt med mottagningen via 1177, men antingen fått vänta orimligt länge på återkoppling eller inte fått något svar alls. Ivo konstaterar att vuxenpsykiatrimottagningen inte uppfyllt de krav på tillgänglighet som bland annat slås fast i hälso- och sjukvårdslagen.

Mottagningen bristande återkoppling har i patientens fall bland annat lett till försenade sjukintyg, som både gett ekonomiska konsekvenser och gjort att personen riskerat att bli utförsäkrad vid flera tillfällen.

Patienten stod utan medicin

Läkaren som kritiseras har även upprepade gånger dröjt med att skriva ut överenskomna recept, vilket inneburit att patienten i perioder stått utan medicin, och vid något tillfälle fått ett annat läkemedel än vad man kommit överens om. Läkaren har också vid flera tillfällen ändrat i behandlingsplanen utan att patienten fått veta det.

ANNONS

Ivo skriver i sitt beslut att man ser allvarligt på bristerna i läkarens agerande och att det medfört flera negativa konsekvenser för patienten. Förutom oro och stress har patienten drabbats av utsättningssymptom när hen varit utan medicin. Detta har i sin tur, enligt Ivo, kunnat medföra en allvarlig försämring av patientens sjukdom.

Ska ha vidtagit ”förbättringsåtgärder”

Sammanfattningsvis konstaterar Ivo att läkaren varken uppfyllt hälso- och sjukvårdslagens krav på god vård eller Socialstyrelsens föreskrifter om läkemedelshantering. Enligt lagen ska vården tillgodose patienternas behov av trygghet, kontinuitet och säkerhet.

Verksamhetschefen Aslak Iversen har i sitt svar till Ivo medgett brister i kontakten med patienten och sagt att man vidtagit ”förbättringsåtgärder”. Ivo avslutar därmed ärendet, men skriver att man kan komma att följa upp verksamheten och att man verkligen genomfört de åtgärder som man angett.

ANNONS