Rejält lyft. Containertrafiken tillhör de områden som ökar mest. Nyligen har det franska rederiet CMA-CGM startat en linje som angör Halmstad och lassar och lossar containrar en gång i veckan.
Rejält lyft. Containertrafiken tillhör de områden som ökar mest. Nyligen har det franska rederiet CMA-CGM startat en linje som angör Halmstad och lassar och lossar containrar en gång i veckan.

Vinsten åter i hamn

Efter en tung början på året har det vänt för Halmstads hamn. Vd:n Birgitta Johansson tror att vins-ten landar på fem miljoner kronor – en miljon mer än i den tidigare prognosen.

ANNONS
|

I takt med att hjulen börjar snurra i samhället tar export och import via Sveriges hamnar fart – och Halmstad är inget undantag.

På grund av den ekonomiska krisen förra hösten justerade Halmstads Hamn och Stuveri AB sin budget för 2009 och räknade med ett plus på 2,3 miljoner – 1,7 miljoner kronor mindre än vad det kommunalt ägda bolaget från början räknat förra sommaren.

Men i dag är vd:n Birgitta Johansson mer positiv:

– Vi har vänt rött till svart. Som det ser ut just nu pekar det mest mot en vinst på fem miljoner för helåret. Det första kvartalet såg mycket mörkt ut, men vi har hämtat hem hela tappet. Under juli och augusti hade vi faktiskt samma omsättning som förra sommaren och det är vi lite stolta över.

ANNONS

Huruvida det är en tillfällig uppgång eller om det verkligen är en varaktig vändning är för tidigt att säga menar Birgitta Johanson, men hon tror det är en kombination av återhämtning och att hamnen tar marknadsandelar.

– Allt som hade med bilindustrin att göra gick väldigt dåligt i januari och februari, men där ser vi nu en ökning. Pilkington har återigen full produktion. Virkesexporten till England klarar sig också bra till följd av den låga kronkursen.

Containertrafiken, som tog fart i och med Biltemas etablering i Halmstad, ökar också. Tidigare i höst startade det franska rederiet CMA-CGM en ny linje med ett fartyg som anlöper hamnen en gång i veckan och går till Zeebrugge i Belgien.

– Mellan 70 och 80 enheter till Biltema lossas och sedan lastas lika många från Stora Enso och Stena, säger Birgitta Johansson.

I den nya prognosen för 2009 räknar Halmstad Hamn och Stuveri AB med att containerverksamheten på helåret ökar med 15 procent jämfört med 2008. Virke och papper landar på en oförändrad nivå medan bilar, plåt, glasråvaror och valstråd inte når samma siffror som förra året – även om de återhämtar sig i höst.

ANNONS

– Nedgången på bilsidan har främst drabbat vår extrapersonal, säger Birgitta Johansson.

Trots att det första kvartalet var riktigt tufft för hamnen klarade sig bolaget utan att varsla någon personal. I stället löste man nedgången genom att personalen tog ut innestående semestrar och ledig tid samt internutbildningar.

– Vi hade is i magen. Det lönar sig i dag när vi har kvar hela produktionssidan. Men alla har ställt upp på ett fantastiskt sätt, säger Birgitta Johansson.

ANNONS