Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Daniel Nilsson Brodén (V) berättar att hans parti inte längre vill lägga ner flygplatsen, utan flytta den och begränsa trafiken. Bild: Roger Larsson/Arkiv
Daniel Nilsson Brodén (V) berättar att hans parti inte längre vill lägga ner flygplatsen, utan flytta den och begränsa trafiken. Bild: Roger Larsson/Arkiv

V vill flytta Halmstads flygplats och slopa kommersiell trafik

Vänsterpartiet har delvis svängt i frågan om Halmstads flygplats. Tidigare har nedläggning varit linjen, men nu vill partiet enbart slopa den kommersiella delen och flytta övrig flygtrafik längre bort från centrum.

HP har tidigare rapporterat om partiets önskan att lägga ner flygplatsen och i stället bygga en grön stadsdel på platsen.

Nu har partiet lagt ett nytt förslag, som delvis rimmar med den linje som Miljöpartiet har drivit. Det handlar om att lägga ner all kommersiell flygtrafik men behålla den samhällsviktiga delen som brand-, ambulans- och militärflyg.

– Huvudanledningen är som tidigare att vi inte tycker att det är hållbart att ha kommersiell trafik mellan Halmstad och Stockholm och till Medelhavet, säger Daniel Nilsson Brodén (V), partiets gruppledare.

Vill flytta flygplatsen

Eftersom Vänsterpartiet håller fast vid sitt tidigare förslag om att bygga en så kallad klimatneutral stadsdel på marken måste alltså flygplatsen flyttas.

– Vi kan inte säga exakt var, men någonstans längre bort från de centrala delarna av Halmstad. De flesta flygplatser i andra städer ligger ofta en bra bit från de centrala delarna och eftersom vi bara vill att den ska användas för samhällsviktiga verksamheter behövs bara en mindre flygplats, säger Daniel Nilsson Brodén.

Arbetet med flytten och den nya stadsdelen vill partiet ska påbörjas inom ramen för det pågående arbetet med den nya översiktsplanen som tar sikte på 2050.

Att flytta en flygplats – är det försvarbart med tanke på att kommunen befinner sig i en tuff ekonomisk situation?

– Vår bedömning är att det är försvarbart, inte minst med tanke på den mark som skulle frigöras för att bygga bostäder på och att vi har en bostadsbrist. Det kostar att expandera, men det är en satsning som behöver göras och samtidigt kostar flygplatsen mycket pengar att upprätthålla och det är inte heller försvarbart, säger Daniel Nilsson Brodén.

Delad kostnad

Han tillägger att partiet också tycker att kostnaden för en samhällsnyttig flygplats borde delas mellan de aktörer som nyttjar den.

Varför inte bara låta den ligga kvar och bygga bostäder på annan plats?

– Vi ser att detta är ett bra läge att bygga bostäder på. Kanske inte på hela flygplatsområdet men delen mellan Mickedala och Flygstadens handelsområde ser vi skulle vara en naturlig yta att utveckla staden på och det är svårt att hitta central, byggbar mark.

LÄS OCKSÅ:

Fler nyheter om Halmstad hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här