Vårdcentral får kritik – missade stroke

En kvinnlig patient misstänkte att hon hade haft en stroke, men det dröjde sju månader innan hon fick rätt diagnos och vård.

ANNONS
|

I januari 2015 drabbades en kvinna i 70-årsåldern av stickningar i ansiktet medan hon satt och åt. Händerna domnade och hon tappade matkniven flera gånger, och nästa dag kände hon stickningar även i fötterna.

Kvinnan blev orolig eftersom flera i släkten drabbats av stroke tidigare, men när hon ringde sjukvårdsupplysningen fick hon besked om att hon bör vänta några dagar och se om symtomen försvann av sig själva. Men besvären kvarstod och kvinnan hade svårt att hålla balansen.

Tre veckor efter att besvären börjat fick hon tid för en undersökning på Capio vårdcentral. Den undersökande läkaren trodde då att kvinnans symtom berodde på en bilolycka som hon var med om sju månader tidigare, och läkaren rekommenderade henne att ta kontakt med sjukgymnast.

ANNONS

En annan läkare, verksam på kvinnans försäkringsbolag, menade att det inte fanns något som talade för att hennes symtom hade med olyckan att göra. Med den uppgiften i ryggen fick hon tid på Capio vårdcentral i augusti 2015 och det gjordes en magnetkameraundersökning – som visade att kvinnan faktiskt hade haft en stroke. Hon fick därför börja med medicinering omgående.

IVO ger kliniken kritik för den missade diagnosen, men bedömer att det inte går att säga om den sena vården har förvärrat kvinnans hälsotillstånd.

Stefan Bremberg, chefläkare och medicinsk chef på Capio Närsjukvård, ser allvarligt på händelsen.

– Vi beklagar det som har hänt och ber patienten om ursäkt. När läkaren träffade patienten tolkade han inte besvären på rätt sätt, och han är verkligen ångerfull att han gjort detta misstag, säger Stefan Bremberg.

Hur viktigt är det att få vård i tid efter en stroke?

– I det akuta skedet handlar det om timmar och minuter. Nu gick det flera dagar mellan att hon kände symtom och sökte läkarvård, så sannolikheten att hon skulle bli helt symtomfri om hon fick rätt diagnos i januari är väldigt liten.

Stefan Bremberg säger att Capio ständigt arbetar för att förbättra patientmottagandet.

– Vi drar lärdom av denna typ av händelser och diskuterar dem med personalen för att förebygga att liknande händelser inträffar igen, säger Stefan Bremberg.

ANNONS

IVO lämnar sjukvårdsupplysningen utan kritik, och hävdar att deras råd till kvinnan att avvakta med att söka läkarvård var korrekt utifrån de symtom som hon nämnde vid telefonkontakten med sjukvårdsupplysningen.

ANNONS