Transporterna har pågått i två år

Papes tio tyskregistrerade lastbilar kör ut varor till ett 40-tal av Lidls butiker i södra Sverige. Transporterna från centrallagret i Halmstad har pågått sex dagar i veckan i två år.

ANNONS
|

När Pape kom in i bilden konkurrerades de svenska åkerier som tidigare hade uppdraget ut. Ingen kunde hålla samma låga pris. Pape gör det möjligt genom att hela tiden bryta mot reglerna för tillfälliga transporter i utlandet.

Trots att det är stadigvarande, kontraktsbunden linjetrafik körs varorna ut med tyskregistrerade lastbilar. På det viset undgår Pape att betala skatt enligt svensk nivå. Det ska se ut som om det är ett tyskt åkeri som utför tillfälliga transporter i Sverige.

Papes verksamhet med tio lastbilar motsvarar ungefär 15 chaufförers arbete.

För exakt ett år sedan ledde pressen mot Pape till att bolaget registrerade ett svenskt dotterbolag. Det sökte och fick trafiktillstånd.

ANNONS

Transportarbetareförbundet gladdes samtidigt åt att teckna ett kollektivavtal med företaget, som skulle ge chaufförerna lön enligt svensk kollektivavtalsnivå.

Men glädjen blev kortvarig. Trots att Pape lovade att registrera om sina lastbilar och göra dem svenska och följa reglerna skedde inget.

Så sent som för bara några dagar sedan skyllde Lidls transportchef, Daniel Bennet, på Bilprovningen i Halmstad. Han påstod i en intervju i tidningen Transportarbetaren, där Lidls ansvar som transportköpare granskades, att utvecklingen gått i stå för att Bilprovningen tar lång tid på sig.

Det är rent påhitt. Ola Bergh, platschef på Bilprovningen, förklarar:

– Vi har lagt ned massor av tid på att hjälpa Pape. Det började med att ägarförhållandena kring deras lastbilar var oklara. När det var löst provade företaget att registreringsbesiktiga tre lastbilar. De höll inte måttet. Lastförankringsanordningarna på lastbilarna svarade inte upp mot de svenska reglerna, berättar han.

När det stod klart förklarade åkeriets svenske konsult att Pape ändrat taktik och bestämt sig för att köpa svenska lastbilar. Uppgiften bekräftas av Papes juridiska ombud i Sverige, Marie Albansson på Zettervalls advokatbyrå i Stockholm.

– Det är absolut på gång. Det är i stort sett bara ett anmälningsförfarande när lastbilarna är köpta, försäkrar hon.

ANNONS

Ungefär så lät det dock redan förra hösten, när Papes vd, Michael Dommermuth, försäkrade för HP:s läsare att företagets lastbilar snabbt skulle registreras om. Arbetet skulle vara klart före årsskiftet 05/06.

ANNONS