Foto: Erik Nylander / TT /
Foto: Erik Nylander / TT / Bild: Erik Nylander/TT

Synbesvären ökar i digitala tider

Allt fler får besvär med synen efter att ha tillbringat mycket tid framför skärmen. Optiker i Halmstad ser av att fler yngre kommer in med besvär.

ANNONS
|

Det är inte bara vuxna som får problem med synen. Även barn och ungdomar drabbas av försämrad syn på grund av ökad skärmtid. Det visar en undersökning som gjorts på uppdrag av optikerkedjan Klarsynt.

På Smarteyes i Halmstad bekräftar man bilden att fler barn och ungdomar besöker optikern.

– Det kommer in fler barn och ungdomar än tidigare. De misstänker att de har ett synfel och upplever att det blivit svårare med skolarbete, säger Rebecca Larsson, optiker på Smarteyes i Halmstad.

Många av dem som kommer in med synfel har även huvudvärk.

– Det finns flera orsaker till att man får huvudvärk, så vi kikar på allt. Det är viktigt att kolla var huvudvärken sitter och när den i regel brukar komma, säger Rebecca Larsson och fortsätter:

ANNONS

– En bra sak att ha med sig är 20-20 regeln. Tittar man på en skärm tar man efter 20 minuter en paus i 20 sekunder och riktar blicken 20 meter bort. Detta för att ögonen inte ska ansträngas för mycket.

Barn och ungdomar kan få både inlärnings– och koncentrationssvårigheter till följd av synfel eftersom deras ögon fortfarande utvecklas. På Skolverket finns strategier för hur skolor ska arbeta med digitala verktyg.

– Det är viktigt med ett kritiskt förhållningssätt när digitala enheter används i undervisningen. Likaså att det finns ett syfte med användandet. Tillför det inget till undervisningen ska man överväga ett annat sätt, säger Mats A Hansson, undervisningsråd på Skolverket.

Skolverket arbetar också med material till lärare som handlar om att utveckla undervisningen så att eleverna själva ska kunna planera hur och när de ska användandet av digitala verktyg. Syftet är att de ska kunna göra medvetna val.

– Det digitala ska inte stå i centrum. Genom att utveckla digital kompetens blir eleverna mer medvetna om sin dataanvändning, säger Mats A Hansson.

ANNONS