Maria Hilding och Björn Sandvall menar att den täta lastbilstrafiken har blivit ett problem för stugägarna på Östra stranden.
Maria Hilding och Björn Sandvall menar att den täta lastbilstrafiken har blivit ett problem för stugägarna på Östra stranden. Bild: Johan Persson

Stugägare på Östra stranden kräver bullerskydd

Stugägare på Östra stranden har fått nog av bullret från den tunga trafiken på Västervallvägen.
– Det räcker nu. Vi har påpekat problemet för kommunen ett flertal gånger men det händer inget, säger Björn Sandvall, ledamot i stugföreningen Knipan.

ANNONS
LocationÖstra stranden||

Björn Sandvall köpte sin stuga för 25 år sedan. För sju år sedan valde han att flytta dit permanent.

– På den tiden var det inte särskilt många lastbilar som passerade förbi på gatan men det har förändrat sig, inte minst sedan starten av den nya färjelinjen mellan Halmstad och Grenå, säger han.

Han får medhåll av Maria Hilding, ordförande i stugföreningen Knipan. Även hon bor i sin stuga året runt.

– Det går knappt att sitta och prata i trädgården på sommaren på grund av all tung trafik som dundrar förbi, säger hon.

Vill ha bullerplank

Nu kräver duon, tillsammans med övriga 150 stugägare i föreningen, att kommunen bygger ett bullerplank från järnvägsövergången till Sommarvägen.

ANNONS

– Det är en ganska simpel åtgärd som kommer göra tillvaron lite enklare för oss som bor här året runt. Då slipper man att bli väckt klockan fem på morgonen av en förbipasserande lastbil, säger Björn Sandvall.

I samband med att etapp 1B inleds av utbyggnaden av Södra infarten kommer den tunga trafiken från E6 att ledas in på en ny lokalgata mellan Sliparegatan och Montörgatan.

Även där och på den västra sidan av järnvägen vill Knipan och de tolv andra stugföreningarna på Östra stranden att kommunen uppför ett bullerplank.

– Vi ser fram emot en fruktbar dialog med kommunen där vi får framföra våra åsikter, säger Maria Hilding.

Inga inplanerade åtgärder

Peter Gustafsson, projektledare för Södra infarten, uppger att det i dagsläget inte finns några ytterligare bulleråtgärder inplanerade inom ramen för Södra infartens första etapp.

– Däremot, när etapp 2 står klar, ska den tunga trafiken ledas bort från Västervallvägen till andra sidan järnvägen och förhoppningsvis kommer då stugägarna att störas mindre. I den bästa av världar är etapp 2 klar i slutet av 2024, säger han.

Torsten Rosenqvist, projektsamordnare, tillägger att kommunen också planerar för ett bullerskydd utmed järnvägen i samband med etapp 2.

– Vi arbetar just nu med en bullerutredning och först när den är klar kan vi fastställa hur bullerskyddet kan utformas och dimensioneras så att vi klarar riktvärden mot bebyggelsen. När sedan detaljplanen för etapp 2 är klar så finns det förutsättningar att anlägga rätt dimensionerade bullerskydd, säger han och tillägger att detaljplanen beräknas vara klar kring årsskiftet 21/22.

ANNONS

Stugföreningarna kommer att få svar på sin skrivelse inom kort, uppger Torsten Rosenqvist.

Fakta: Södra infarten

Huvudsyftet med Södra infarten är att bygga en ny väg utmed Västkustbanan i syfte att koppla ihop väg 15 och E6 med befintliga och planerade verksamhetsområden samt med hamnen. Detta innebär i sin tur mindre tung trafik på Laholmsvägen.

Dessutom blir antalet gång- och cykelpassager fler och kopplingarna mellan bostadsområden på Öster och Östra stranden förbättras.

I etapp 1 ingår bland annat ombyggnad av trafikplatsen vid korsningen E6/Laholmsvägen, en ny trafikplats vid korsningen E6/Västkustbanan samt anslutning till väg 15 inklusive passage över Fylleån via Villmansstrandsvägen, Vilhelmsfälts industriområde vid Montörgatan samt huvudsträckan mellan Montörgatan och Villmansstrandsvägen. Dessutom ingår en breddning av E6 mellan de båda nämnda trafikplatserna.

Andersbergskorsningen ersätts med en halvrondell.

Det byggs också en gång- och cykelväg under Laholmsvägen och en gång- och cykelförbindelse under Västkustbanan mot Östra stranden.

Etapp 2 ska sedan koppla ihop E6 och väg 15 med hamnen.

För hela projektet finns det 380 miljoner kronor avsatta i Transportplanen, men den totala kostnaden uppskattas landa på över 400 miljoner.

Kommunen genomför projektet tillsammans med Trafikverket.

ANNONS