Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
I en annonskampanj har Hallandstrafiken börjat hinta om kommande förändringar. ”Vi är förstås ute efter att väcka uppmärksamhet och att folk ska förstå att det är stora grejer på gång. När vi nu gör så många och stora förändringar så blir det nästan som att starta på nytt”, förklarar vd Andreas Almquist.
I en annonskampanj har Hallandstrafiken börjat hinta om kommande förändringar. ”Vi är förstås ute efter att väcka uppmärksamhet och att folk ska förstå att det är stora grejer på gång. När vi nu gör så många och stora förändringar så blir det nästan som att starta på nytt”, förklarar vd Andreas Almquist.

Stora förändringar på gång för bussresenärer

Nya färgglada och mer miljövänliga bussar, nytt biljettsortiment, nya betalalternativ, ny app, ny hemsida och ny logga. Efter att i många år ha kört i samma hjulspår satsar nu Hallandstrafiken på en rejäl förändring.

Kanske har du sett annonserna där en buss syns rulla genom ett sommarfagert halländskt landskap med rubriken ”Så här kan vi inte ha det!”.

– Vi är förstås ute efter att väcka uppmärksamhet och att folk ska förstå att det är stora grejer på gång. När vi nu gör så många och stora förändringar så blir det nästan som att starta på nytt, förklarar vd Andreas Almquist.

Men vad är det då som händer? Och när? Vi börjar med bussarna:

Den 15 juni byter alla stads- och regionbussar kostym, eller rättare sagt: helt nya fordon tas i bruk. Den silvergrå färgen ersätts med himmelsblått och dekoreras med sandfärgade pixlar, som ska föra tankarna till den halländska kustlinjen.

– När vi ändå skulle ha nya fordon så var det ingen större kostnad att lägga på en ny design. Dagens utseende har hängt med i tio år och börjar kännas grått och trött. Den nya designen läggs dessutom på med en plastfolie, så tröttnar vi på den så är det lätt att byta, berättar Andreas Almquist.

Så här är det tänkt att de nya bussarna ska se ut. Den himmelsblå färgen och dekoren med sandfärgade pixlar ska föra tankarna till den halländska kustlinjen. Bild: Hallandstrafiken
Så här är det tänkt att de nya bussarna ska se ut. Den himmelsblå färgen och dekoren med sandfärgade pixlar ska föra tankarna till den halländska kustlinjen. Bild: Hallandstrafiken

Även invändigt förändras utseendet och varje säte får ett usb-uttag där man kan ladda mobilen, samtidigt som det utlovas fritt wifi.

Läs mer: Stads- och regionbussarna får ny kostym – och wifi

Var fjärde buss i Halmstad blir elbuss

Omdaningen av bussarna sammanfaller med att ett nytt bolag – Nobina – tar över stora delar av trafiken i Halland. I upphandlingen ställdes krav på att alla fordon ska drivas med 100 procent fossilfritt bränsle och att det även ska finnas elbussar.

För Halmstads del innebär det att var fjärde buss i tätorten (tio fordon) kommer att vara en elbuss, medan Laholm får en elbuss, Falkenberg två och Varberg tre.

Läs även: Halmstad får tio elbussar av regionen

Studenter får rabatt på alla biljetter

Nästa nyhet är ett nytt biljettsortiment, kopplat till ett nytt betalsystem och en ny app. Detta är tänkt att lanseras redan i mitten av maj, medan det gamla fasas ut och försvinner helt den 15 juni.

– Idag har vi en djungel av biljetter och rabatter som inte är helt logiska. Vårt biljettsortiment kommer nu att bli mer greppbart, summerar Almquist.

Som exempel nämner han att studenter i dag får 25 procent rabatt på månadskort (periodkort 30-dagar), men inte på övriga biljetter. I fortsättningen kommer de att få rabatt på hela biljettsortimentet.

Köpa biljett i app eller ladda kort

För betalning av biljetterna kommer det att erbjudas flera olika lösningar; via webben, appen, swish, betalkort eller fysiska butiker.

– På nätet kommer det att finnas en webbshop där man kan köpa alla typer av biljetter och samma sak gäller i appen. Där kan man ju idag bara köpa enkelbiljetter. Den som inte har tillgång till digitala lösningar kan fortsätta att ladda sitt plastkort i våra butiker, men reskassan kommer att försvinna, säger Andreas Almquist.

I Hallandstrafikens app ska man i fortsättningen kunna köpa alla typer av biljetter, inte bara enkelbiljetter. Den som inte har tillgång till digitala lösningar kan fortsätta att ladda sitt plastkort. Däremot försvinner möjligheten att ladda upp en ”reskassa”. Bild: Roger Larsson
I Hallandstrafikens app ska man i fortsättningen kunna köpa alla typer av biljetter, inte bara enkelbiljetter. Den som inte har tillgång till digitala lösningar kan fortsätta att ladda sitt plastkort. Däremot försvinner möjligheten att ladda upp en ”reskassa”. Bild: Roger Larsson

Bussarna får QR-läsare och kundräkningssystem

De nya bussarna kommer förses med QR-läsare, där man ”blippar” QR-koden i appen. Samtliga bussar förses också med ett kundräkningssystem, vilket är efterlängtat från Hallandstrafikens sida.

– Det kommer nu att finnas sensorer som mäter hur många som går på och av vid olika hållplatser. Det kommer att ge oss ett bra underlag för att se hur man reser med oss. Tidigare har vi bara kunnat mäta var man stiger på.

Några större förändringar vad gäller busslinjerna är däremot inte att vänta i det närmaste.

– Det som sticker ut är att Laholm får en ny linje mellan centrum och tågstationen, som matchar alla tågavgångar. Det är också den linjen som kommer att trafikeras med elbuss, säger Andreas Almquist.

Ny zonindelning skjuts på framtiden

En förändring som dock skjuts på framtiden är den efterlängtade omgörningen av zonindelningen. För ett år sedan presenterades ett förslag där dagens 27 trafikzoner skulle bantas till åtta och Halmstad bara delas in i två zoner. Man skulle då också rätta till 30 år gamla orättvisor, som att Trönningebor betalar mer för att resa till centrala Halmstad än boende i Tylösand, trots att de reser en kortare sträcka.

Läs mer: Ny zonindelning ger billigare resor i Halmstad

– Förslaget har varit ute på remiss i de halländska kommunerna men vi har nu medvetet valt att pausa det arbetet, eftersom det är så mycket annat på gång. Zonindelningen är en väldigt svår fråga och vi vet på förhand att det kommer att finnas de som blir nöjda och de som blir missnöjda. Vår tanke att frågan ska lyftas till regionfullmäktige framåt årsskiftet med ett eventuell införande sommaren 2021, förklarar Andreas Almquist.

Att zonändringen skjuts på framtiden kommer knappast att uppskattas i exempelvis Trönninge. Vad säger du till de boende där?

– Eftersom vi nu skjuter på beslutet så har vi sagt att vi ska hantera de uppenbara snedsitsar som finns separat. Det gäller inte minst Trönninge. En justering behöver beslutas av Hallandstrafikens styrelse, men vi är överens om vi ska ta upp detta, säger Almquist.

Detta besked välkomnas av Trönninge samhällsförenings ordförande Göran Nilsson:

– Det är bra att man visar att satsningen på kundnöjdhet inte bara är tomt prat, säger han till HP.

Läs mer: Förening rasar över orättvis busstaxa

Ny logga och grafisk profil

Som en sista detalj har Hallandstrafiken passat på att byta logotyp och grafisk profil. Ut for det gamla N:et (Hallands länsbokstav) och in kom ett H, där den halländska kustlinjen fått nagga ena kanten.

– Vi såg ett värde i att förändra även den grafiska profilen. Det var inte många som fattade vad det gamla N:et stod för och vi kommer nu att stripa om både fordon och hållplatser utifrån den nya profilen, säger Almquist.

Hur tror du att allt detta kommer att landa hos hallänningarna?

– Det kan säkert bli lite stökigt innan allt landar, men i slutänden hoppas jag att det kommer att upplevas som att bussresandet blivit enklare, bättre och mer attraktivt. Hela syftet är ju att få fler och nöjdare kunder. Sedan är vi fullständigt medvetna om att det allra viktigaste är att bussar och tåg kommer och går som planerat, men det ena utesluter ju inte det andra, säger Andreas Almquist.

Fler nyheter om Halmstad hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här